Anställning av ”rätt” tränare en viktig nyckel till ökad kundlojalitet

0
98

Enligt en rapport av mjukvaruföretaget Mindbody bör gymägare som vill öka sin medlemslojalitet fokusera på att anställa kunniga och trevliga tränare.

En av fem (20%) av människor som tränar regelbundet uppger att ha ” den rätta tränaren/instruktören” är nyckeln för att hålla sig kvar i en ny träningsform/koncept – men endast 4% uppger att de har hittat sin ”dröminstruktör”.

Kunskaperna som gymmedlemmar mest värderar hos sina tränare/instruktörer skiljer sig baserat på medlemmens träningsformer. 34% av de som främst tränar styrketräning värderar tränarna/instruktörernas träningskunskap högst. Medan de som främst tränar HIIT-klasser främst värderar tränarens förmåga att pusha dem hårt.

För de som främst tränar Yoga värdesätts framförallt instruktörens tålamod.

”Vi ser att ett växande antal människor rör sig mot ”pay-as-you-go”-klasser och PT-sessioner, i motsats till traditionella gymmedlemskap. Detta är förstås en stor möjlighet för gym/studios, men samtidigt en utmaning av befintliga affärsmodeller”, säger Charlotte Newton, Senior Marketing Manager EMEA hos Mindbody.

Charlotte Newton

”Att hitta rätt instruktörer/tränare som kan matcha kundernas individuella behov kommer verkligen hjälpa att driva regelbundna återbesök – vare sig det handlar om retention eller tillväxt för gymmen. Tränarna bör återspegla konceptets varumärke, reflektera företagets värderingar och hjälpa till att bygga dess community”, avslutar Charlotte.

Topp 5 saker som medlemmarna värderar hos sina tränare

  1. En vänlig personlighet (27%)

2. Branschkunskap (22%)

3. Välutbildad (14%)

4. Tålamod (12%)

5. Positiv attityd (10%)