Bruce växer så det knakar – siktar på den nordiska marknaden

Pamina Falck, Boel Axelsson, Anton Holmquist, Magnus Elm, Lizen Johansson. Foto: Bruce

Det digitala gymmedlemskapet Bruce kan stoltsera med en kraftig tillväxt under sitt första år på marknaden. Sedan lanseringen i januari förra året har företaget gått från 200 till över 1500 betalande medlemmar.

“Vårt medlemsantal växte med 40 procent förra månaden. Dels berodde det på att januari är en bra månad för träningsbranschen, men jag tror också att marknaden börjar bli mogen för konceptet”, säger Magnus Elm, vd och grundare av Bruce.

Magnus berättar vidare att de nu omsätter över en miljon kronor i månaden. Vilket kan jämföras med månadsomsättningen på ungefär 100 000 kronor i januari förra året. Av de pengarna går 30 procent till Bruce och resterande 70 procent går vidare till de anslutna träningsanläggningarna.

Hittills har tillväxten i företaget skett helt utan hjälp av riskkapital eller externa investerare. Nu siktar de på att expandera både i Sverige och i övriga Norden.

“Vi har en bra bas i Stockholm och Göteborg och en bra teknisk plattform. Vi vill utnyttja det momentum som vi har nu, så vi känner att vi kan testa i Helsingfors, Oslo eller Köpenhamn”, säger Magnus Elm.

Men först väntar en planerad expansion i Uppsala och Malmö under våren. I samband med det gör Bruce två nyrekryteringar. Pamina Falck var tidigare PR-chef på NOWO och kommer att ansvara för företagsförsäljningen på företaget. Den andra nyrekryteringen är Boel Axelsson, tidigare vd-assistent på ACAD, som kommer att bli operativt ansvarig.

Rekryteringarna innebär också att Magnus Elm och Anton Holmquist, teknikchef och medgrundare, får mer tid att arbeta med andra saker.

“Boel kommer att ta över mycket av det som jag och Anton har varit tvungna att arbeta med de senaste månaderna. Vi har kunnat jobba mindre med produkten än vad vi velat, så det blir skönt att hon kommer in”, säger Magnus Elm.