Digitala träningstjänsten Bruce öppnar eget gym

0
373
Foto: Bruce

Bruce är en digital träningstjänst som erbjuder medlemskap som möjliggör träning på flera olika ställen på ett och samma medlemskap. Företaget lanserades vintern 2017 och har på kort tid växt sig till en stark position på den svenska marknaden. Nu lanserar de sin egna träningsstudio – Bruce Box!

Boxen blir ett ställe helt dedikerat till ”Brucare” (träningskoncept och tränare som är anslutna till Bruce). I en fräsch lokal vid Fridhemsplan i Stockholm kommer passdeltagarna kunna ta del av en mängd olika träningsformer under ledning av kunniga och peppande coacher.

Lizen Johansson

Sweaty Business fick tag på Bruces globala partneransvarige, Lizen Johansson, för att prata om satsningen.

Varför satsar ni på en egen box?

Det var en tanke som vi hade ifrån början när vi startade upp Bruce, att vi ville hitta en lokal där vi både kunde ha en träningsstudio och vårt kontor. Nu har vi hittat den platsen.

Vad kommer ni att erbjuda för träningspass?

Vi själva kommer tre gånger i veckan erbjuda ett pass som heter ”Bruce Sweat”, ett hårt snabbt och svettigt pass. Men förutom våra egna pass kommer det finnas Bruce-anslutna tränare som har möjligheten att hyra in sig och erbjuda sina respektive koncept.

Vad är grejen med att Bruce ska ha en egen studio, är inte er verksamhet att knyta samman studios/tränare med träningssugna människor?

Jo, förvisso. Men vi vet att investeringen att starta upp en egen verksamhet i egna lokaler ofta är det som står i vägen för många entreprenörer inom träningsbranschen. Kan sänka den tröskeln genom att erbjuda en kanonlokal på ett attraktivt läge så tror vi att alla vinner på det. Här kommer tränare och instruktörer kunna testa sina idéer och koncept utan en stor press på att det ska flyga från dag ett.

Genom Bruce-appen kan medlemmarna hitta över 250 studios att träna på.

Vad ser du ytterligare för hinder för entreprenörer i den här branschen?

Saker som ekonomi, affärssystem och generell administration är svårt för många, med vår lösning försvinner en stor del av dessa utmaningar. Tanken är att entreprenörer ska kunna försörja sig helt via Bruce-plattformen.

Ser du några tydliga trender på marknaden, generellt sett?

Vi upplever det som att svenskarna vill ha det som är trendigt och nytt. Men tittar man noga på många av koncepten som är populära idag så är det ofta ”gamla” saker som klätts i en ny förpackning. Vissa arbetar med en schysst ljussättning, andra skapar nytt genom en fusion av redan befintliga koncept och så vidare. Vi ser att det som är viktigast över tid är tränaren/instruktören, om den levererar på en bra nivå så blir den personen populär och bokad.

Hur gör man som aktör på marknaden för att sticka ut i mängden?

Satsa på det du ska vara bäst på och våga fokusera! Det är svårt att få kvalitet om man ska göra allt. På anläggningssidan så ser vi en tydlig trend mot specialisering. Mindre anläggningar med en tydlig inriktning. Detta går också hand i hand med det allt mer rörliga kundbeteendet där kunderna varken vill vara fastlåsta i långa avtal samt att konsumenterna söker sig till specialister inom respektive område. Vill de träna kampsport så söker de inte sig i första hand till ett generellt träningscenter som erbjuder ”träning för alla”, utan då söker man upp en studio som är specialiserade inom just detta.

Kommer marknaden för fullservice-anläggningarna att försvinna?

Nej, det tror jag inte. Men däremot tror jag att även de kommer behöva anpassa sitt erbjudande efter kundbeteendena, som har förändrats en hel del.

Har du några exempel på saker som fullserviceanläggningarna kommer behöva se över?

De yngre målgrupperna vill alldeles uppenbart inte binda upp sig på saker, de är mer flyktiga än äldre generationer. De vill knappt binda upp sig på ett mobilabonnemang för att de inte vet om de ska iväg på en lång resa om några månader. Det här beteende smittar av sig på alla konsumenternas olika köpbeslut. Dessutom tror jag att det kan bli svårt för fullserviceaktörerna att erbjuda en väldigt bred palett i framtiden, kanske måste även de våga välja bort vissa delar i erbjudandet.

Tack för samtalet och lycka till med satsningen.

Tack!

https://sweatybusiness.us17.list-manage.com/subscribe?u=89c6d60c76be04373b6f8363f&id=fcd98d992b