Din guide till rätt bildstorlek för sociala medier 2018

0
173

Hur stor ska omslagsbilden på Facebook vara? Och vad är det rekommenderade formatet för en Instagram Story? Är det något som ändras ständigt så är det sociala medier. Det är klurigt att hålla sig uppdaterad med de senaste funktionerna och det är tidskrävande. Behovet av en stark närvaro ökar och därför behöver du se till att du använder bra material, främst bra bilder – i rätt storlek! Här är en lathund för olika bildstorlekar och format.

Ska du ladda upp en ny profilbild på Instagram eller byta omslagsbilden på Facebook? Minns du inte vilken bildstorlek som gäller? Det är inte lätt att hålla i huvudet och måtten ändras dessutom då och då – Du vill ju inte råka ut för att delar av bilden beskärs bort eller att den blir pixlig och utdragen.

Så, här är en guide för de rekommenderade bildstorlekarna på Facebook, Instagram, LinkedIn och YouTube som de är just nu.

Facebook

Troligtvis har ditt företag en Facebook-sida. Med över 1,23 miljarder dagliga användare (och 74% av svenskarna) är en närvaro på Facebook en bra idé för företag. Men med tanke på antal företagssidor överstiger 60 miljoner så behöver du vara aktiv dagligen och se till att din sida är optimerad och att du gör relevanta inlägg med bilder i bra kvalitet. På Facebook bör du bjuda in till konversationer och vara informativ. Tänk på att du följer Facebooks rekommendationer för företagssidor, annars riskerar sidan att stängas ned.

Personlig profilbild: 180 x 180 px (1:1)

Personlig omslagsbild: 820 x 312 px (2.7:1)

Posta en bild i flödet: 1200 x 630 px.

Delad länk-bild*: 1200 x 628 px (1.91:1)

*Den delade länkbilden syns när du exempelvis länkar till en egen webbsida eller ett blogginlägg. Vilken bild det ska vara styr du över i det webbverktyg du använder. Ofta via plugin. Till WordPress finns exempelvis All in One SEO. Om du inte har angivit en bild väljer Facebook (som exempel) en själv från den sida du länkar till. I vissa fall blir det ingen bild alls. Du kan skapa ett engagemang genom att dela iögonfallande bilder på företagets/din Facebook-sida. Se till att de är relevanta och gärna med en länk tillbaka till hemsidan.

Omslagsbild för evenemang: 1920 x 1080 px (16:9)

Instagram

En bild säger mer 1 000 ord sägs det. På Instagram handlar ALLT om bra bilder/filmer. Instagram går du till för att bli inspirerad och bra bilder är ett måste. Användarna känner snabbt igen sig i ett företag som återkommande gör inlägg på Instagram, i harmoni med sitt varumärke eller stil. Ju mer konsekvent du är kan det innebära att du får högre engagemang och fler följare. 53 % av svenskarna använder Instagram, enligt “svenskarna och Internet 2017“.

Profilbild: 180 x 180 px (1:1). Bilden blir i cirkelform efter uppladdning.

Posta en bild i flödet: 1080 px är max.

  • Kvadratisk = 1080 x 1080 px
  • Liggande = 1080 x 608 px
  • Stående = 1080 x 1350 px

Posta bild i Stories: 1080 x 1920 px (9:16)

Linkedin

LinkedIn fortsätter att öka och har passerat 3 miljoner användare i Sverige. På LinkedIn har läsaren större förväntningar på innehåll och jag rekommenderar att du verkligen tänker efter en extra gång om det du tänker dela med dig av är relevant för målgruppen. Oftast handlar det om att bygga varumärket på LinkedIn, både det privata och/eller företagets.

Profilbild: 400 x 400 px (1:1)

Personlig omslagsbild: 1584 x 396 px

Omslagsbild för företag: 1536 x 768 px

Tips: First impressions last! Därför är det viktigt att använda en skarp bild som både är inbjudande och professionell. välj bild med klädsel som är standard i din bransch/för din yrkeskategori.

Och glöm inte rubrik din profil. Du behöver inte ha din jobbtitel som rubrik – särskilt om det är så att du är intresserad av något nytt. Se då till att använda utrymmet till att annonsera vad du är bra på.

YouTube

Enligt YouTubes statistik besöker fler än en miljard personer sajten varje månad varje minut laddas det upp 100 timmar material. I Sverige använder 86% av svenskarna YouTube (“Svenskarna och Internet”, 2017). Alla under 25 år använder YouTube och 3 av 4 gör det dagligen. Nästan hälften gör det varje vecka och 2 av 10 gör det dagligen. Men det är inte bara tittandet som ökar. Fler väljer också att följa kanaler eller konton, vilket tyder på ett ökat engagemang bland användarna.

Du kan döpa din kanal, välja olika teman och färger, liksom bakgrundsbilder. Lägg energi på detta. Tänk på bildens betydelse för ditt varumärke. Använd gärna en bild med vid vinkel, typ en panoramabild och tänk på att bildens centrum delvis täcks av videor och text.

Glöm inte att tagga! Det är oerhört viktigt. Taggarna är de nyckelord som hjälper folk att hitta ditt material via YouTubes sökmotor. Lista de ord som kan relateras till din videos innehåll. Tagga nyckelorden i varje video som du postar, men fundera även på vilka ord den som söker kommer att använda. Undvik internspråk/förkortningar. Exempel: Personlig Tränare – PT. Använd gärna bägge varianter av ordet, men var medveten kring om det är ett bransch-, eller till och med företagsinternt språk.

Profilbild: 800 x 800 px. Blir dock en cirkelform efter uppladdning.

Omslagsbild: 2560 x 1440 px

Thumbnails för video: 1280 x 720 px