Europeiska hälso- och träningsbranschrapporten 2018

0
249

EuropeActive och Deloitte publicerade i samband med FIBO-mässan i Köln sin årliga rapport om den europeiska träningsmarknaden 2017. Rapporten visar att träningscentermarknaden fortsätter att växa.

Enligt rapporten är träning på träningscenter europeérnas populäraste sportaktivitet med ca 60 miljoner medlemmar runtom Europa. Medlemskapen ökade under 2017 med 4% från föregående år.

Med en medlemstillväxt på 5,3%, till 10,6 miljoner människor, stärkte Tyskland sin position som marknaden med flest medlemmar. Därefter följer Storbritannien (9,7 miljoner) och Frankrike (5,7 miljoner).

Gällande gymoperatörer ökade de 30 största aktörerna medlemsbasen med 9,5% till 14,1 miljoner medlemmar, vilket utgör 23,5% av Europas samlade medlemmar. Detta reflekterar den ökande konsolideringen på marknaderna.

Nr Land Medlemmar Tillväxt (vs. 2016)
1 Tyskland 10,610,000 +5.3%
2 Storbritannien 9,720,000 +5.1%
3 Frankrike 5,710,000 +4.6%
4 Italien 5,320,000 +1.3%
5 Spanien 5,200,000 +2.8%

NB: Figures as of 31.12.2017.

De totala intäkterna på marknaden låg på €26.6 miljarder, vilket är en ökning med drygt 4% sedan 2016. Genomsnittlig månadskostnad för medlemmarna i Europa låg på €39,3. Nordiska HFN (Health & Fitness Nordic) hamnade på fjärde plats bland operatörerna i termer av omsättning med €349 miljoner. En tydlig trend är att lågprisaktörerna tar stora marknadsandelar och på topp-10-listan gällande omsättning hittar vi numera inte mindre än fem lågpriskedjor.

Foto: SATS

Sett till antal medlemmar ligger McFit Group kvar i topp med sina imponerande 1,7 miljoner medlemmar. Strax därefter placerar sig Basic-Fit med sina 1,5 miljoner medlemmar (en ökning med 25,6% på ett år).

Nr Öperatör Medlemsantal Tillväxt (vs. 2016)
1 McFIT Group 1,730,000 +6.8%
2 Basic-Fit 1,520,000 +25.6%
3 Pure Gym 923,000 +12.6%
4 clever fit 620,000 +13.8%
5 The Gym Group 607,000 +35.5%

Notes: Figures as of 31.12.2017

Herman Rutgers, styrelsemedlem i EuropeActive och medförfattare till rapporten kommenterar:

“2017 was another year of strong growth in terms of both membership and market value. This shows that the products and services of our sector remain highly attractive to consumers across Europe and makes us confident to reach the industry goal of 80 million members by 2025.”

Sverige i topp

I fråga om marknadspenetration (andel av befolkningen som är medlemmar på träningscenter) ligger Sverige i topp för andra året i rad med en penetration om 21,4%, tätt följda av Norge (20,9%), Danmark (18,3%), Nederländerna (17%) och Storbritannien (14,8%).

Rapporten, i sin helhet, finns för beställning här.

Läs även:

Marknaden för träningscenter fortsätter att växa i Europa