Gymshark siktar på att bli Storbritanniens svar på Nike och Adidas

0
61

Det brittiska ”gym wear”-företaget Gymshark har tagit sikte på klädjättar som Nike och Adidas efter att ha tripplat försäljningen och öppnat ett sprillans nytt internationellt huvudkontor i Birmingham.

Gymshark ska enligt uppgifter haft samtal med rådgivare kring expansionsplaner efter ett enormt tillväxtår. Förra budgetåret tripplades försäljningen till 41 miljoner pund, medan vinsten före skatt ökade från 1 miljon till 8 miljoner pund. Bolaget värderas för närvarande till mellan £300 miljoner och £400 miljoner och förväntas öka försäljningen till 100 miljoner pund under 2018 och 140 miljoner pund 2019.

Ben Francis, grundare Gymshark

Gymshark grundades av den då tonårige Ben Francis i sina föräldrars garage 2012 och har attraherat en hängiven och engagerad följarbas på över 5 miljoner på Instagram. Företaget har kunder i 131 länder runt om i världen och utsågs till Storbritanniens snabbast växande företag 2016. I år invigde Gymshark sitt nya internationella huvudkontor i Birmingham, som kan husera upp till 800 anställda och ska skapa 150 nya jobb.

Vid 26 års ålder Ben Francis tagit sikte på jättarna på den globala ”sports apparel”-marknaden. Han sade till TheBusinessDesk att varumärket tar sikte på att bli Storbritanniens svar på Nike och Adidas. “Jag tycker inte att Storbritannien har något att komma med på fitnessmarknaden, så förhoppningsvis kan vi bli det. Det nya huvudkontoret är bara början”, säger Francis.

Gymsharks oöverträffade framgång har till stor del kommit till tack vare förmågan att utnyttja kraften i sociala medier och influencer-marknadsföring, förstärkt av världsturnéer där ambassadörer för varumärket träffar sina fans. För närvarande säljer företaget bara online via sina internationella webbplatser, men har öppnat allt fler popup-butiker för att öka varumärkesskännedomen, senast i Birmingham, London, Melbourne och Los Angeles, som dragit enorma folkmassor och skapat 10 timmar långa köer.

I takt med att klassiska retail-aktörer (fokus på fysiska butiker) fortsätter känna av att konsumenter allt mer handlar online och att hyrorna stiger, har nya digitala företag som Gymshark kapitaliserat. Men med Lululemon, Sweaty Betty, Björn Borg, Fabletics och fler spelare som kommer in i samma sektor återstår det att se hur den ökade konkurrensen kommer att påverka tillväxten och de högt ställa målen för varumärken som Gymshark.

Enligt Forbes 2018-lista över världens mest värdefulla varumärken sjönk Nike till 18: e plats med ett värde av 32 miljarder dollar och Adidas sitter på 68: e plats med ett värde av 9,5 miljarder dollar medan Uniqlo, på 96: e och 7,5 miljarder kronor, är tredje högst värderade apparel-varumärket i världen.

Läs även:

Svenska icaniwill storsatsar för internationell expansion