Halo Fitness Cloud från Life Fitness förenklar träningscenterdriften och ökar medlemsengagemanget

0
701

I en tid då träningsappar och bärbar teknik utvecklas i en allt snabbare takt förväntar sig dagens medlemmar mer av sina träningscenter än att endast vara platsen att träna på samt erbjuda maskiner och utrustning att träna med. Därför har Life Fitness lanserat Halo Fitness Cloud – en revolutionerande mjukvara som enligt företaget lyfter medlemsupplevelsen samtidigt som den förenklar driften av träningscenter.

”Halo Fitness Cloud är ett viktigt element i vår vision om att vara den plattformen som kopplar ihop världen med träning”, kommenterar Jaime Irick, VD Life Fitness i ett pressmeddelande. ”Vi sammankopplar anläggningar, tränande och partners i vårt ekosystem på vår snabbväxande plattform för att driva resultat och affärsnytta.”

Sweaty Business fick en kort intervju med Lauren Platt, PR-chef på Life Fitness, under den gångna IHRSA-mässan i San Diego.

Varför gör Life Fitness den här satsningen?

En av branschens största utmaningar är den höga omsättningen bland medlemmar på gym. Siffror på runt 30% per år är något som många träningscenter säkerligen känner igen sig i. Life Fitness identifierade att gymmen behövde lösningar för att hålla medlemmarna engagerade och aktiverade. Halo Fitness Cloud adresserar just detta genom att använda träningscentrens medlemsdata.

Vad kan användarna (medlemmarna) använda Halo till?

 Medlemmarna på träningscenter som är anslutna till Halo får en personlig guidning genom sin medlemsresa. De får personliga rekommendationer kring den bästa bärbara teknologin och apparna att använda för att nå sina träningsmål, skapa träningsupplägg, logga träningsstatistik, boka träningspass/klasser och kommunicera med sin personliga tränare.

Vad får träningsanläggningarna ut av Halo?

Förutom mer engagerade och motiverade medlemmar kan anläggningen mäta och agera på alla aspekter av deras anläggning – från fastighetsskötsel och underhåll av träningsutrustning till att marknadsföra tjänster och hålla koll medlemmar som riskerar att avsluta sina medlemskap.

”Vi tror på en blandning av människor och teknologi – personifierade upplevelser kommer inte enbart från maskiner. Halo Fitness Cloud kommer att växa och utvecklas, anläggningar som är anslutna till tjänsterna kommer att dra nytta av verktygen och datan som kommer föra dem in i framtiden för träningsbranschen”, säger Jason Worthy, Vice President Digital Solutions hos Life Fitness i en avslutande kommentar.

Life Fitness distribueras i Sverige och Norge av Fitness Brands.