HITIO Gym – ny spännande utmanare på den svenska träningscentermarknaden

Enligt grundarna till HITIO Gym är träningsmarknaden i Sverige är redo för något nytt. En utmanare med en beprövad affärsmodell – HITIO väver ihop det traditionella gymmet med kampsport.

Konceptet är enkelt att förstå. På den ena sidan har du gym och traditionell träning. På den andra sidan har du kampsportsträning. Detta sammantaget är grunden i franchise-konceptet HITIO.

Historien sträcker sig ända till 1998 då det etablerades tre små taekwondo-klubbar i Norge under namnet MUDO (HITIO opererar fortfarande under detta namn i Norge). Genom åren växte konceptet sakta men säkert. Det nuvarande konceptet med kampsport kombinerat med gym rullades för första gången ut år 2010 och har sedan dess växt till en framgångsrik verksamhet med ca 30 anläggningar i Norge och en i Sverige. Antalet anläggningar förväntas dubblas inom bara ett par år. Företaget är redan en av Norges största träningskedjor sett till antal anläggningar och har ca 17 000 aktiva medlemmar. HITIO ägs och drivs av entreprenörerna Per Christian Pedersen och Fredrik Bjertnæs.

Kombinationen mellan traditionell träningsanläggning och kampsport sticker ut på marknader som domineras av stora kedjor med ett likriktat utbud. HITIO-konceptet har en nischad, men samtidigt bred målgrupp: barn från fem års ålder upp till vuxna i olika åldrar. Nu är ägarna till konceptet på frammarsch och är på god väg att etablera sig på stora och viktiga träningsmarknader som UK, Tyskland och inte minst Sverige via franchisetagare. Sweaty Business fick under en intervju med Per Christan Pedersen, ägare och ansvarig för den internationella expansionen hos HITIO Gym, möjligheten att ta reda på mer om konceptet.

Vilka är framgångsfaktorerna för en lyckad franchise-satsning med ett HITIO-gym?

Att hitta rätt plats för etableringen är givetvis en viktig succé-faktor. Inom bolaget har vi ungefär 20 års erfarenhet att luta oss mot när vi utvärderar nya möjligheter. Det kräver sitt arbete, men lyckas man med den här delen så är stora steg tagna mot en framgångsrik verksamhet. När man sedan är igång med projektet så är en lyckad presale ofta avgörande. Vi startar våra presales 3 månader innan öppning och vissa franchisetagare har redan till öppningsdagen lyckats nå break-even. Slutligen så är det viktigt att franchisetagaren är närvarande i verksamheten och bygger upp relationer till sina medlemmar.

Vad söker ni hos den som vill bli franchisetagare inom konceptet?

Givetvis behövs ett träningsintresse, men framförallt ett stort intresse av att driva en business. I slutändan är det i mångt och mycket personens förmåga att genomföra saker och ting som blir direkt avgörande.

Hur mycket kapital behövs för att starta upp en verksamhet?

Vi har en relativt låg uppstartskostnad för verksamheter inom vårt koncept, vi brukar säga att runt 500 000 kr är ett rimligt riktmärke. Men denna siffra kan variera beroende på olika faktorer såsom storlek på lokal, hyresavtal mm.

Är det någon typ av städer eller platser som passar extra bra för HITIO?

Konceptet fungerar både i storstäder och mindre städer. Vi vill helst finnas placerade där människor bor. Inte helt sällan finns vi i, eller kring, shoppingcenter eller i närheten av stora matbutiker.

Hur stor är den optimala HITIO-anläggningen?

De flesta ligger runt 600 välplanerade kvadratmeter. I fråga om framgångsfaktorer så är hyreskontraktet en absolut nyckel. Detta kan vara en stor fallgrop för oerfarna entreprenörer i den här branschen, särskilt för de som inte vet hur de ska förhandla med en fastighetsägare. I dessa fall fastnar entreprenören i ett hyresavtal med en för hög hyra och ofördelaktiga villkor. Högst sannolikt innebär detta att verksamheten går i konkurs efter ett år eller två. Vi hjälper givetvis franchisetagarna med dessa avtalsförhandlingar, varje liten klausul undersöks flera gånger om.

Förslag på layout för ett potentiellt HITIO Gym

Hur många medlemmar beräknar ni att varje anläggning behöver för att nå break-even?

Runt ungefär 500 medlemmar brukar denna siffra ligga på. Men även här kan det variera baserat på hur det ser ut på kostnadssidan avseende bl. a hyresnivåer.

Vilka typer av medlemskap erbjuder ni?

Vi har månatliga medlemskap där man kan välja på antingen endast gym eller gym och gruppträning. För familjer har vi även förmånliga familjemedlemskap.

Vilka riktar ni er till?

Vi har en stor fördel i att vi kan erbjuda träning både för barn och vuxna under samma tak. Det ger bland annat föräldrar möjlighet till att hinna med sin egna träning på samma tid och plats som sina barn. Våra två huvudmålgrupper är barnfamiljer och ”young adults”

Kampsport – hur går det ihop med ”familjemålgruppen”?

Det går alldeles utmärkt. Både barnen och deras föräldrar uppskattar kampsportsträningen. Viktigt att poängtera är att vi erbjuder kampsport som träningsform för en bred målgrupp, vi riktar oss inte till den som ligger på tävlingsnivå.

Vilka kamportsformer erbjuder ni?

Vi har en viss flexibilitet inom ramarna för konceptet, men de vanligast förekommande grenarna är Taekwondo, kickboxning, Thaiboxning och Brasiliansk ju-jutsu.

Vilka är de vanligaste misstagen som franchisetagare begår?

Det är nog att man underskattar hur mycket marknadsföring och försäljning som krävs för att bygga upp sin medlemsbas. Man behöver vara beredd att lägga in en stor arbetsinsats genom att bland annat ständigt träffa människor och sälja in konceptet, dela ut flyers, arbeta med sociala medier på en daglig basis osv.

Slutligen, ni är på väg in på den svenska marknaden och vill växa där – vad ser ni när ni tittar på den svenska gymmarknaden?

Vi ser en marknad som precis som den norska består av en massa träningscenter med stor konkurrens. Det finns ett stort intresse för träning generellt bland svenskarna och marknaden är fortsatt i tillväxt. För vår del ser vi att utbudet på marknaden är ganska likartat och där har vi en stark position med vår nisch av kampsport kombinerat med traditionellt gym, där kan vi erbjuda ett attraktivt alternativ. Generellt sett märker vi att intresset för kampsport som träningsform ökar för varje dag.

Var kan man läsa mer om er/komma i kontakt om man är intresserad av att bli franchisetagare?

Enklast är om man går in på vår webb och kikar; hitio.com alternativt kontaktar mig enligt kontaktinfo nedan.

Per Pedersen

(+47) 926 37 859

per.pedersen@mudo.no