Hur lyckas du med en boutique fitness satsning? – Barbara den Bak, High Studios

Foto: High Studios

Medan boutique-trenden blomstrar i USA och Storbritannien, är den alltjämt, precis som i Skandinavien, i linda i Nederländerna. Grundaren för High Studios i Nederländerna, Barbara den Bak, har stora planer och menar att framgången hänger på att få modellen rätt.

Under Scandinavian Club Business Days på Fitnessfestivalen kommer Barbara den Bak finnas på plats och föreläsa för den svenska träningsbranschen om hur hon har byggt sitt egna boutique-koncept från grunden.

Barbara den Bak, Foto: High Studios

Vad har du för bakgrund?

Jag arbetade i ett antal media- och reklambyråer i Amsterdam innan jag klev in i träningsbranschen. Jag lekte under flera år med tanken på att bli en personlig tränare eftersom jag verkligen ville göra skillnad i människors liv – och det är verkligen inte vad reklamvärlden handlar om!

2008 utbildade jag mig till personlig tränare och lanserade samma år mitt första träningsföretag. Det var ett utomhustränings-koncept som heter The Bootcamp Club. Jag satsade sex år i den verksamheten, vilket var en fantastisk period. Vi började på den marknaden tidigt och företaget växte enormt, med regionala franchises och spin-offs. Men efter sex år behövde jag en ny och kreativ utmaning, så jag sålde min andel i företaget 2014.

Hur kom High Studios till?

Jag hade följt trenderna inom boutique-fitness sedan 2013. Det är en fascinerande marknad och hittills har den inte etablerat sig i Nederländerna – även om det för närvarande finns många populära innovativa träningskoncept i Amsterdam.

Efter att jag sålde mitt Bootcamp-företag stötte jag på min nuvarande affärspartner, Han Doorenbosch, som äger TrainMore och ClubSportive i Nederländerna. Vi såg en möjlighet att fylla luckan mellan de stora budgetoperatörerna och de mindre personliga träningsverksamheterna här i Nederländerna. Med detta i åtanke enades vi om att starta High Studios och vi öppnade vår första studio i Amsterdam i mars 2016.

Hur var resan fram till öppningen?

Människor underskattar ofta mängden arbete som krävs för att skapa ett nytt varumärke. Vi spenderade nästan två år med att utveckla och finjustera konceptet innan vi satte igång och vi mötte en miljon hinder längs vägen – vi står fortfarande inför hinder varje dag, men enligt min mening är det just det som entreprenörskap handlar om.

Foto: High Studios

Vad är då High Studios?

High Studios erbjuder en musik-driven, intensiv HIIT-baserad styrke- och konditionsupplevelse, levererad under 45 minuter i mindre grupper. Alla klasser omfattar tre stationer – Technogym SKILLMILL löpband, plyoboxar och fria vikter – med rundor om 45 sekunder.

Foto: High Studios

Millennials är vår övergripande målgrupp, men vi erbjuder olika typer av klasser för att se till att vi tilltalar olika intressegrupper. High Studios är fokuserat kring upplevelser, så vi är ständigt på utkik efter nya upplägg, utmaningar och samarbeten med likasinnade varumärken för att hålla våra kunder engagerade. Vi försöker att göra något annorlunda varje månad för att uppnå detta engagemang.

Bildkälla: High Studios

Hur många anläggningar har ni idag?

Förutom vår ursprungliga klubb i Amsterdam har vi, nyligen öppnat ytterligare en till i Amsterdam samt har tre ”club-in-club-studios” belägna inuti TrainMore-klubbar i Amsterdam och Rotterdam. Klasserna som hålls i våra stand-alone-studios och inhouse-studios har en maximal kapacitet på 36 respektive 24 deltagare. Vi erbjuder även small group-träning för de som behöver mer uppmärksamhet och / eller särskild träning, som exempelvis maratonlöpare.

Bildkälla: High Studios

Hur ser er medlemsbas ut?

Omkring femtio procent av våra medlemmar använder High Studios på medlemskapsbasis, med medlemskap som kostar 90 Euro (ca 940 kr) per månad för ett obegränsat antal klasser. Den andra halvan köper enskilda drop-in-biljetter eller klasspaket på en ”pay-as-you-go-basis”.

Boutique fitness är ett ganska nytt koncept på vår marknad och tar sin tid att sätta sig i nederländska livsstilar. Vi hade dock ett positivt kassaflöde efter bara tre månader och vi är fortfarande en start-up. Vi växer fortfarande i termer av antal medlemmar, besök och omsättning.

Bildkälla: High Studios

Hur ser planerna för företaget ut inom den närmsta tiden?

Närmast så är vi på gång att öppna upp ytterligare en inhouse-studio i en TrainMore-anläggning. Sedan kommer vi också att lansera ett internationellt franchiseprogram. Vi har stora ambitioner för detta: vi siktar mot 50 studios. Dessa kommer alla att vara fristående studios, som fungerar enligt exakt samma modell som våra egna studios i Nederländerna; Vi kommer att fortsätta att driva alla locations i Nederländerna, men med franchiseprogrammet vill vi komma in på nya marknader. Det kommer att bli en spännande resa.

Tack för detta, vi ser fram emot att höra dig berätta om hela den här resan och hur man lyckas med en satsning inom boutique-segmentet på Scandinavian Club Business Days!

Tack så mycket, jag ser mycket fram emot att få dela mina erfarenheter med den svenska träningsbranschen. Sedan skulle det vara superspännande att öppna en High Studio i Stockholm.

Om Scandinavian Club Business Days (SCBD): Detta är ett inspirations- och kunskapsforum för dig som är verksam inom träningsbranschen. Under SCBD kan man ta del av inspirerande och lärorika föreläsningar inom olika områden som berör branschen, nätverka med andra samt ta del av de senaste produktnyheterna och tjänsterna från branschens leverantörer. Eventet är KOSTNADSFRITT för upp till fyra personer per företag. In och anmäl dig nu!