Mads Jacobsen – ny hos The Academy

0
261

Mads Jacobsen, tidigare utbildningschef hos Eleiko samt ansvarig för Reeboks satsning på CrossFit i Europa, har rekryterats till utbildningsföretaget The Academy. Mads kommer att arbeta med affärsutveckling och sköta marknadsföringen tillsammans med Calle Arnold. –

“Mads breda erfarenhet i träningsbranschen gör att han gjort det mesta och känner de flesta, så det känns otroligt roligt för oss att få välkomna Mads in i Teamet”, säger The Academys VD Helena Arnold

Vem är Mads?

Jag är pappa till Rasmus, make till Jenny och gränsfall till löjligt förtjust i träning och träningsbranschen!  Jag har tränat det mesta från gruppträning till MMA, och fastnade i CrossFit och det funktionella träningsträsket på vägen genom djungeln av saker man kan fastna för.

Det är dock värt att påpeka att jag inte är militant anhängare av någon träningsform, utan tycker det viktigaste är att alla rör på sig, och medvetet arbetar utifrån sina förmågor, på att få bättre fysiska förmågor som gör att alla kan leva det liv de vill leva, och inte behöver nöja sig på grund av fysiska begränsningar.

Om någon skulle berätta om dina styrkor vad skulle hon/han säga då?

Om någon skulle berätta om mina styrkor tror jag de skulle säga att jag är bra på att bygga team, och få detta team att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål, med en klar bild av vad alla ska bidra med. Vidare hoppas jag de skulle säga att jag är bra på att bygga och underhålla relationer, och att jag som konsekvens av det har ett ganska brett kontaktnät i träningsbranschen. Jag tror dessutom det kan finnas en risk att denna person skulle säga att jag är ganska målmedveten och hyfsat driven.

Sist men inte minst hoppas jag personen som skulle beskriva mig, skulle påpeka att jag har en hysteriskt rolig Instagram profil

Ditt uppdrag på The Academy är nu affärsutveckling och marknadsföring, hur känns det?

Det känns oerhört kul att få vara med och bidra till att stärka The Academy’s varumärke, och skapa en ännu tydligare positionering av The Academy hos både våra kunder och våra konkurrenter.

The Academy har redan en mycket välutvecklad profil och en mycket trovärdig marknadsföring, så det är både spännande och utmanande att få vara med till att utveckla den ytterligare.

När det kommer till affärsutvecklingen så har The Academy så otroligt många alternativ till hur man vill gå vidare och vilka vägar man vill välja.  Det svåraste kommer bli att välja vilken väg man vill välja?  Jag tror det viktigaste är att välja en väg som gör att man utvecklas tillsammans med resten av verksamheten, och att man på resan inte glömmer bort vart man kommer ifrån.

Det är helt enkelt otroligt spännande vad som väntar i framtiden, och jag är mycket tacksam att få vara med på resan.

Hur går dina tankar runt utvecklingen av träningsbranschen i Sverige?

Träningsbranschen i Sverige är i ett mycket intressant skede! Tidigare dikterades utvecklingen i stort av gymkedjorna som genom marknadsföring och utbud skapade efterfrågan, och ledde utvecklingen.  I takt med att information och kunskap kring träning har blivit mycket mer utbrett, har kunderna blivit mycket mer kräsna kring vad de vill ha, och vad de förväntar sig av både gym, och utbildningsaktörer.  Detta är på både gott och ont eftersom det inte är all information som finns tillgänglig som är av samma kvalitet, och man därför måste skapa förutsättningar för många olika träningsformer, samtidigt som man måste informera utan att polarisera varken kunder eller kollegor.

Samtidigt som det kan vara utmanande så är det ingen tvekan om att detta kommer leda till, och i viss mån redan har lett till, att träningsbranschen växer, och fördelarna med träning är numera indiskutabla.

Följdfråga: och utvecklingen av PTs?

Som konsekvens av ovanstående är även efterfrågan på duktiga personliga tränare tilltagande och har varit det ett tag-  jag tror bara denna efterfrågan kommer växa, och möjligheterna för duktiga personliga tränare kommer bli fler.

Utmaningen för personliga tränare är att det numera inte räcker att enbart vara en bra tränare, eftersom kunderna finns på så många olika forum, måste man även vara medveten om sitt varumärke och inneha förmågan att marknadsföra sig. 

Lite klyschigt an man säga att personlig tränare behöver en bredare bas än tidigare för att lyckas.  Här är just The Academy en perfekt plattform eftersom det är en mycket bred och väl genomarbetat plattform, som ger alla möjligheter att lyckas både som personlig tränare och som marknadsförare av sina tjänster.

Framtiden för personliga tränare och personlig träning i stort ser mycket lovande ut, men det kräver rätt verktyg!