”Många har för oflexibla medlemsmodeller”

Den internationella branschorganisationen IHRSA:s Europeiske chef, Florian Cartoux, menar i en intervju med t-i.no att många träningcenteroperatörer i Norden har en för oflexibel medlemsskapsstruktur.

IHRSA genomför omfattande research och analys av olika marknader i den globala träningsindustrin och har således väldigt bra koll på de flesta frågor rörande branschen.

Vilken är den mest framgångsrika medlemsmodellen?

Det finns ingen modell som passar för alla, generellt sett kan man nog säga att många har för stelbenta medlemsmodeller. Trenden går åt mer modulbaserade medlemskap där medlemmarna väljer de delar som den är intresserad av att nyttja. Träningscenter behöver anamma det här beteendet, det är en av branschens stora utmaningar just nu.

Vilka andra utmaningar ser du för branschen?

En av de stora utmaningarna är att få fler att träna och att göra detta på träningscenter. Även om relativt många tränar på träningscenter i Europa så skiljer sig marknaderna åt en hel del. I Ryssland, till exempel, har de en penetrationsgrad om 5 procent av befolkningen. Medans man i Norden, och Sverige specifikt, har en penetrationsgrad på runt 20 procent.

En annan fråga är om lågpris fortsatt kommer vara en stor del av tillväxten i marknaden, eller om bubblan kommer att spricka? Sist, men definitivt inte minst har vi den digitala revolutionen. Hur kan träningsbranschen anpassa och ta till sig denna? Att människor tränar utanför gymmens fyra väggar via appar, virtuell träning med mera, är en utmaning.

Foto: Virtuell träning hos Basic Fit

På vilket sätt är det en utmaning att lågpris växer snabbare än de traditionella träningsanläggningarna?

Det förändrar konkurrensen på marknaderna. Ofta tar lågpris marknadsandelar på bekostnad av aktörerna i mittsegmentet, samtidigt som vi ser att det oftast behövs ett ganska stort befolkningsunderlag för att få modellen att fungera fullt ut.

De stora lågprisaktörerna som McFit och  Basic Fit kommer att fortsätta växa, i alla fall till en viss grad. Vi ser att de växer både i antal medlemmar och centeröppningar. Det lär fortsätta, men inte på alla marknader.

Vilka marknader i Europa är mest mogna, som vi i Norden kan lära oss utav?

UK är nog den mest mogna och samtidigt mest konkurrensutsatta marknaden, med 10 miljoner medlemmar och en penetrationsgrad på ca 15% av befolkningen. London är en ö i sig med olika segment, från high-end och boutique-koncept till lågpris och träningscenter och kedjor drivna via offentlig sektor.

Foto: omklädningsrum hos 1Rebel i London

Hur kan IHRSA hjälpa svenska träningscenter?

IHRSA är en global organisation. När vi kommer till de olika länderna är det för att hjälpa våra partners och medlemmar, förstå deras utmaningar och se hur vi kan vara till hjälp med våra resurser. Vi upplever ofta att man vill veta mer om trender i andra europeiska länder, så vi fyller ett kunskapsgap. Vi står för en bredd och arbetar med hela spektrat av träningscenter. De fristående är kanske de som behöver vår omfattande research mest, delta på våra events etc.

Ett medlemskap i IHRSA är baserat på antal center i företaget, för exempelvis ett fristående center är årsavgiften 260 Euro.

Då har man tillgång till all research som vi producerar och  lägger ut på vår webb samt får rabatt på våra events. 

I Sverige är Sports Club Education representanter för organisationen i Sverige.