Reportern lurade branschen – Låtsades vara influencer

0
419
Foto: Breakit

Den framväxande industrin med sociala medie-influencers som tjänar pengar genom att marknadsföra andra företag, varumärken och produkter i sina kanaler har formligen exploderat och har på senaste lett till vilda diskussioner, bland annat, kring huruvida hur många följare dessa influencers egentligen har. Flera fall av fusk har rapporterats, bland annat blev f.d. simstjärnan Emma Igelström häromåret påkommen med att hälften av hennes följare bestod av fejkkonton. I förra veckan gick nyheten ut att Breakit-reportern Towe Boström med hjälp av ett fejkat Instagramkonto lyckats köpa följare och engagemang och ta sig in på influencerplattformar som Tourn, Boostified och Influact.

Fejkade följare i sociala medier är ett enormt problem för varumärken världen över som vill synas genom influencer-samarbeten. Många samarbeten mellan annonsörer och influencers förmedlas genom nätverk som säger sig kunna säkerställa att de aktuella influencerserna faktiskt levererar vad deras följare och engagemang lovar.

Influencermarknaden har de senaste åren fullkomligen exploderat i Sverige. Från att bara ha varit en bransch där bloggare och sociala medier-profiler får prylar och kläder i utbyte mot Instagram-inlägg spenderas idag stora summor på marknadsföring på plattformen. Profiler som Isabella Löwengrip, Kenza och Therese Lindgren har alla byggt upp mångmiljonaffärer kring sina följarskaror. Bara i Sverige spenderades en halv miljard kronor på influencer-marknadsföring under 2016 enligt Institutet för reklam och mediestatistik. 

I ett under-cover-reportage har Breakit-reportern Towe Boström dykt djupare i problemet. Boström satte upp ett fejkat konto inriktat på träning och löpning med det fingerade målet att springa Stockholm Maraton 2018. Kontot fylldes av träningsbilder på henne själv tagna av en professionell fotograf, allt för att ge kontot en så hög trovärdighet som möjligt.

Towe Boström gick sedan vidare och köpte 35 000 följare från internationella företag som säljer fejkade följare och engagemang i sociala medier.

“Vissa plattformar lovar snabb leverans och levererar inom någon timme, medan andra tar dagar på sig, vilket inte alltid framgår i förväg. När jag går upp i prisklass, exempelvis 10 kommentarer för 20 kronor, blir jag överöst av kärlek. “Du är så fantastisk”, “mitt hjärta smälter”, “hur gulligt är inte det här” och “snälla posta mer” är typiska kommentarer att vänta sig från leverantören Rantic.”

Foto: Breakit

Enligt Instagrams regler är det förbjudet att köpa följare på plattformen.

I ett tredje steg kontakade hon influencernätverk som Tourns plattform Wave, Boostified, United Influencers och Revfluence för att bli insläppt på plattformarna som matchar influencers med relevanta annonsörer och kampanjer. Flera av dem påstår sig ha en omfattande säkherhetsprocess och att endast ett fåtal av de som ansöker släpps in på plattformen. Några av dem följer sina löften men det fejkade kontot släpps ändå in på plattformarna Tallify, Boostified, Influact och tidigare nämnda Wave.

Även om kontot visserligen erbjuds en rad mindre varumärkessamarbeten genererar det inte några större intäkter. Problemet kvarstår dock, det är fortfarande oklart hur stort problemet med köpte följare är hos större influencers som redan har en riktig följarskara.

– “Vi har skrivit mycket om influencer-branschen och började redan i våras spåna om att ta ett större grepp kring den efter att ha sett liknande experiment på den internationella marknaden”, säger Towe Boström i en kommentar till tidningen Resumé.

Hur stort uppfattar du att problemet med köpta följare till influencerkonton är?

– “Det är väldigt svårt att ge en exakt siffra men tittar man på medierapporteringen kring problemet och pratar med folk i branschen upplever jag att det är ett relativt stort problem. Vårt reportage visar att det inte är speciellt svårt att ta sig igenom de filter som influencernätverken satt upp. Det ska även sägas att mitt konto fick en varningsflagg från en rad internationella plattformar.”

Sweaty Business har gjort en egen kontroll av ett antal framträdande träningsbranschprofilers Instagramkonton och funnit en hel del fusk, vissa konton hade mer än 50%(!) fejkföljare. Detta gäller såväl influencers som personer som vill uppfattas som mer “populära” än de egentligen är.