Så lyckas du med annonsering på Facebook

Hur når man ut och får effekt på Facebook? Det är en fråga som många ställer sig. Idag är det helt klart svårare att få effekt och sticka ut i mängden på plattformen. Så låt oss först reda ut lite grundläggande saker kring organisk vs betald trafik.

Organisk spridning: detta är innehåll som ditt företag skapar och postar på företagets Facebok-sida. När detta sedan snappas upp av sidans följare (endast ett fåtal % det totala antal följarna till sidan får upp detta i sitt flöde). Ju mer engagemang (likes, kommentarer och delningar) som ditt inlägg får, desto mer kommer det att synas. Facebook belönar innehåll som engagerar, vilket tyder på att målgruppen gillar det och då kommer detta att belönas med synlighet.

Betald synlighet: Detta är innehåll som antingen skapas organiskt och sedan pushas med sk. sponsrade inlägg, eller helt separat framtagna annonser.

Sponsrat inlägg

Vad ska man då göra som företagare för att sticka ut ur mängden med sin annonsering? Istället för att förlita sig till den organiska räckvidden och hoppas att på ett naturligt sätt kunna nå ut till sina följare, kan man använda sig av betald annonsering. Med betald annonsering på Facebook, kommer man att kunna nå den målgrupp som är aktuell och vara säker på att annonseringen kommer att hamna i rätt personers Facebookflöden.

Facebook vet allt om sina användare.

Det finns en unik möjlighet som Facebook kan erbjuda: Företaget vet allt om sina användare. Eftersom man måste vara inloggad kan Facebook samla data från all aktivitet på ditt konto. Det som är unikt med Facebook är hur många användare som är aktiva på nätverket och tiden man spenderar där. Över hälften av svenskarna, smått otroliga 53 procent, använder Facebook varje dag (hela 74% använder plattformen då och då). Det innebär att dom allra flesta kallt kan räkna med att målgruppen finns där och även är aktiva användare.

Facebook och instagram är samma sak i annonsering

Facebook äger Instagram och därför sker annonseringen på Instagram via Facebooks Ads Manager. Att placera sina annonser på Instagram fungerar som en placering på samma sätt som andra placeringar, alltså var annonserna ska visas.

Placera annonsen där du vill

Det går att styra var dina annonser ska synas. Det finns ett par specialare, men dom viktigaste varianterna är:

  • Mobil eller dator
  • Nyhetsflödet
  • Högerkolumnen på dator
  • Instagram
  • Audience Network – sajter och appar utanför Facebook

Så tappar många kunder på vägen

Ett vanligt skäl till att annonsering är ineffektiv är att man inte sätter in annonserna i sitt sammanhang. Du kan ha ett fantastiskt erbjudande i din annons, bra copy och grymma bilder. Men om du inte ser till att följa upp förväntningarna efter klicket när dom kommer till webbplatsen är det bortkastat. Det är som att bjuda in till fest och slussa ut gästerna på en sunkig bakgård. Handlar din annons om ett specifikt ämne måste du skapa en landningssida som handlar om det, det funkar inte att länka till startsidan på webbplatsen.

Led dina kunder/besökare hela vägen i ”mål”. Bryt inga kedjor.

Undvik text i bilder

Bilden dominerar annonsen på Facebook och en bild säger mer än tusen ord. Men kläm inte in tusen ord på en bild. Det är lockande att förstärka sina rubriker med att lägga in text i sina bilder, men undvik det så långt det går. Det kommer nämligen göra att du får svårare att nå ut med budskapet. Tidigare hade Facebook en absolut regel på att max 20 procent av bilden fick täckas av text, det gäller inte riktigt längre, men det är långt ifrån fritt fram. Rena bilder prioriteras av Facebook och gör det enklare och billigare att nå ut. Arbeta därför på att hitta en bild som fångar uppmärksamheten istället så att folk läser rubriken.

Så funkar Facebooks pixel

Visserligen kan du mäta vilka besökare som kommer från Facebook till din webbplats genom Google Analytics. Men Facebook får inte någon information om vem som gör vad på webbplatsen – om du inte installerar Facebookpixeln. Den finns inte från början utan något du måste välja att använda.

Pixeln är ett avsnitt kod som du får från Facebook och installerar på din webbplats. Det är inte så komplicerat och du måste inte kunna något om kod. För WordPress finns det plugins där du bara kan klistra in koden. Du hittar Facebooks pixel inne i Ads Manager.

Med pixeln på plats får Facebook information om besöken på din webbplats vilket du kan utnyttja för dina annonser och få bättre data. Du kan sedan skapa annonser för till exempel besökare som besökt en viss sida, till exempel kassan i din webbshop, eller till och med personer med liknande profiler jämfört med dom som besökt sidan. Även om du inte tänker använda pixeln just nu gäller det att börja samla in data så snabbt som möjligt. När du väl behöver den kommer du då ha ett bra underlag.

Mina do’s and dont’s gällande Facebook-annonsering

Do

  • Testa. Testa. och testa igen. Det finns inga mirakelkurer, testa vad som funkar på din målgrupp. Testa två olika annonser mot samma målgrupp och se vilken som får bästa effekt.
  • Engagera – ställ frågor. Bjud in till diskussion.
  • Satsa pengar på fina bilder eller film. En bild säger mer än tusen ord. Verkligen. Dåligt med budget – det finns gott om gratisalternativ.
  • Ladda ned Facebooks annonserings-app. Sjukt mycket enklare och smidigare än att arbeta i ads manager på datorn.
  • Kombinera inlägg på din Facebook-sida med annonsering. Om någon ser din annons kommer den sannolikt kika in på din Facebook-sida också. Better make sure att du har intressant innehåll att möta upp även där.

Don’t

  • Spamma inte. Se till att backa upp annonseringen med relevanta budskap och relevant innehåll som intresserar målgruppen. PUSH är så ute.
  • Gå emot Facebooks annonseringsregler. I värsta fall blir ditt konto avstängt. I lindrigare fall får du betala mer för varje annonsering än du kanske borde.
  • Använd inte en oklar call-to-action (uppmaning vad du vill att besökaren ska göra). Var glasklar med budskapen, exempelvis kan CTA vara: ”Klicka här för mer info”, ”Bli medlem här” etc. HA ALLTID EN CALL-TO-ACTION. Annars slösar du dina pengar.
  • Skriv inte långa texter. Håll budskapen korta och koncisa så att hela texten syns i anslutning till annonsen.
  • Glöm inte att budgetera för annonsering i sociala medier.

Sist, men inte minst – ett starkt tips, för bästa resultat, är att läsa igenom Facebooks guide kring annonsering