Tjejmilen lanserar #jagspringerför – vill synliggöra drivkrafterna bakom löpning

Den 1 september avgörs Tjejmilen, ett av världens största motionsevenemang för kvinnor, för 35e gången. Över 25 000 kvinnor kommer att samlas på Gärdet i Stockholm för att springa de tio kilometrarna runt Djurgården. För att uppmärksamma deltagarnas olika drivkrafter lanserar Marathongruppen, som arrangerar Tjejmilen, idag kampanjen #jagspringerför. Kampanjen är utvecklad tillsammans med kommunikationsbyrån TTV Media.

För att må bättre, för att göra något roligt tillsammans, för att uppmärksamma orättvisor eller för att vinna ett vad. Anledningarna till att springa och röra på sig kan vara många. Med #jagspringerför vill Marathongruppen fånga upp och lyfta fram löpares olika drivkrafter för att inspirera till fortsatt träning och deltagande i lopp.

– När Tjejmilen lanserades 1984 var det något helt nytt och fyllde en viktig funktion. För första gången togs kvinnors löpning och träning, och deras unika drivkrafter på allvar. Den funktionen har Tjejmilen fortsatt fylla, och än idag samlas kvinnor i olika åldrar och med olika bakgrund för att manifestera och fira vikten av få röra sig på sina villkor, säger David Fridell som är marknadschef för Marathongruppen, och fortsätter:

– Vi vill med #jagspringerför hylla dessa kvinnor och förhoppningsvis visa att oavsett om du vill springa fort och prestera, röra dig för att må bra eller, som en av kvinnorna i filmen säger, ”visa dom jävlarna” så är du en viktig del av den kraft och inspiration som löpning kan vara.

Kampanjen #jagspringerför kommer att synas genom olika uttag och kommunikationsinsatser inför årets Tjejmilen, men också under 2019. Idén har Marathongruppen utvecklat tillsammans med kommunikationsbyrån TTV Media, som också producerat de filmer som ligger som grund för kampanjen.

– Att få vara delaktig och påverka ett ämne som detta är något som jag och alla som arbetat med kampanjen brinner för. Att personer, och framför allt kvinnor, känner sig otrygga och planerar sin löpning efter det är inte ok. Att det ens är en fråga som måste uppmärksammas tycker jag är sorgligt. Men tyvärr så är det så och vi hoppas att vi med denna kampanj kan belysa problemet och göra skillnad. Ingen ska behöva vara rädd och otrygg, alla ska kunna springa var och när de passar dem, säger Johan Stillman som är Exekutiv producent på TTV Media.