Våga ge dina CrossFit-kunder det de behöver, inte bara det du tror de vill ha

För några år sedan gick jag CrossFit Gymnastics trainer course och hamnade i en mycket intressant diskussion. Många av deltagarna var förstås själva CrossFitinstruktörer med egna boxar de driver på olika orter runt om i Sverige. Vår huvudlärare pratade mycket om ”form”, dvs. skonsam kroppsposition för att klara av belastning. Han påpekade, till min förtjusning, vikten av att lära sig förstå och förmedla rätt teknik vid utförande av olika övningar och att det inte finns något självändamål i att snabbt skynda sig lära ut sk. ”coola övningar” bara för att klara av dagens träning Rx (as prescribed) dvs. utan att skala (förenkla övningarna).

Det som förvånade mig var att många var rädda att inte lära ut CrossFit på det sätt som många ser på det och hur medier målar upp det. ”En elitistisk sport som ger sjukt snabba resultat då det (oftast) bygger på metoden High Intensity Training”.

Vi pratade om några av de mest populära ”CrossFitövningarna” som många av våra kunder är beredda att göra i stort sett vad som helst för att uppnå en repetition av så fort som möjligt. Några exempel är kipping pull ups, butterfly pull ups eller muscle ups. Det ger ett visst status och premieras inte bara av coacherna utan även av andra medlemmar. Det handlar om bekräftelse.

Foto: tabatatimes.com

Idag, några år senare, är ämnet lika aktuell, om inte ännu mer aktuell än det var då. Det kräver kunskap att vara tränare, det kräver förståelse och skicklighet att veta hur man ska tackla ivriga kunder som vill göra allt som alla andra duktiga atleter gör, gärna igår.

 

 

Alla jagar ”The Metcon” (metabolic conditioning – aerobisk träning), alla förväntar sig att det ska vara blodsmak, tårar och att känslan av att man är på väg att svimma ska infinna sig efter varje pass. Många tränare är ivriga att ge sina medlemmar valuta för pengarna till varje pris, mycket p.g.a. av rädsla eller okunskap,  vi tror oss veta vad de vill ha och att om vi inte ger de det kommer vi tappa dem. Missförstå mig rätt, vi har hög kunskapsnivå i Sverige, trots det återstår rädslan att inte bli lika populär som andra coola tränare.

Visst är det härligt med bekräftelse och en mänsklig rättighet att få känna sig kompetent, men samtidigt har vi tränare ett ansvar i  att ge våra kunder det de behöver, inte bara det de vill ha. Det är vi som är proffsen och ska tala om och visa vad de behöver, det är vår plikt.

Så, har du bestämt dig för att bli tränare? Se då till att viga ditt liv åt att förfina dina utlärningsmetoder och ständigt uppdatera din kunskap. Lär dig att kritiskt granska dina källor och att känslan av trygghet smakar superfint, bättre än vilket ego som helst.