Wattbike lockar nya marknadssegment till gymmen genom nya cykelkoncept

Under 2017 valde utrustningsleverantörsföretaget Concept träningsredskap att göra en kraftsamling kring Wattbike i Norden genom att skapa kompletta produktlösningar för olika marknadssegment.

Primärt har Concept fokuserat på att fylla Wattbikes cykelkoncept med spetskompetens genom att anställa cykeltränaren och förre detta förbundskaptenen inom triathlon, Johan Hellström. Sen dess har Wattbike lanserat koncepten Performance, Pod & Peleton som börjar rullas ut under 2018.

Ett flertal träningsutrustningsföretag har dom senaste åren insett att en mer performance-inriktad cykel behöver utvecklas för att locka målgrupper från den snabbt stigande trenden med utomhuscykling & triathlon.

Wattbike är något utav originalet inom segmentet performance-cykling, där watt, teknik och träningsforskning varit huvudingredienserna sedan företaget 2005 utvecklade sin inomhuscykel i samarbete med det engelska cykellandslaget. Sen dess har denna performance-cykel blivit ett naturligt val för många idrottare samt blivit den enda officiella godkända stationära cykeln för UCI (Internationella cykelförbundet) och NHL (National hockey league).

Johan Hellström

”-Vi har idag en stor efterfrågan på våra nya Wattbike-koncept och utbildningar både från etablerade gymkedjor, men även från oberoende aktörer som kommer erbjuda cykelstudios med en inriktning som kommer locka olika idrottare och givetvis cyklister & triathleter. Segment som tidigare har varit ganska ”spinning-skygga”. Vilket oftast handlat om att de traditionella gymmens spinningverksamhet brustit i uppdatering av utrustning och kunskap bland instruktörer”, säger Johan Hellström, Senior Brand Manager på Wattbike Scandinavia

Företaget avslöjar även att det planeras för öppning av världens största Wattbike-studio i Stockholm i juli detta år – en studio på totalt 600 kvm som kommer vara helt inriktad mot ovan nämnda marknadssegment. Men även större gymkedjor som STC Health Clubs, Friskis & Svettis och motsvarigheter i Norge som nu är i process att installera Wattbike-zoner på gymgolvet i sina klubbar.

”Jag är inte förvånad över det växandet intresset just nu, det räcker med att titta på de tre hetaste träningstrenderna för 2018 – High-Intensity interval training (HIIT), gruppträning och bärbar teknik. Dessa är områden som Wattbike kan tillgodose med både hårdvara samt hög kompetens. Vi ser också en tydlig attitydförändring bland konsumenterna där man idag kräver mer än bara en rolig upplevelse på sina klasser, de börjar i allt större utsträckning kräva ”kvitto” kring träningsresultat för sin dyrbara investerade träningstid”, kommenterar Johan.

”Tittar man på branschorganisationen IHRSA:s statistik får man en bra indikation på vartåt det bär av i framtiden. Deras statistik visar bland annat att 18,5% av amerikanska befolkningen är medlemmar på en träningsanläggning. Av dessa är 42% medlemmar i en boutique-studio. Dessa anläggningar kan tyckas vara små, men pengarna är stora. den totala amerikanska träningsindustrin omsatte drygt 24,2 miljarder dollar under 2017, en ökning med 7,4% och en stor del av tillväxten har kommit just från dessa mindre, träningsspecifika, studios eller koncept”, avslutar Johan Hellström.