Zlatans klädmärke A-Z läggs ned – en kvarts miljard upp i rök

Sportklädesmärket A-Z, som kom till via ett samarbete mellan fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic och norska Varner-gruppen, läggs ned efter två år.

Märket lyckade aldrig övertyga tillräckligt många kunder och mot bakgrund av den dyra europeiska satsningen av A-Z under 2017 väljer parterna att helt avsluta samarbetet.

Enligt Dagens industri, som läst årsredovisningarna i Bolaget Varner Ibrahimovic AB, så blev förlusten för klädmärket 2017 105 miljoner kronor och året innan hamnade förlusten också på 105 miljoner kronor. Zlatans klädäventyr kostade alltså de inblandade parterna sammanlagt 210 miljoner kronor under två år.

”Petter Varner och Zlatan Ibrahimovic är överens om att avsluta samarbetet gällande A-Z. Trots en solid tillväxt i 2017 blev den europeiska satsningen på sportkläder för dyr”, skriver Varner-gruppen i ett pressmeddelande.

Norska Varner-gruppen står, bland annat, även bakom klädkedjorna Dressmann, Cubus, Volt och Carlings.