Norska träningskedjan EVO satsar på digital plattform från Ikseed

0
185

Tillsammans med det norska startupen, Ikseed, vill norges näst största träningskedja, EVO, öka aktiviteten bland sina över 30 000 medlemmar i Norge, planen är sedan en utrullning internationellt. 

EVO har sedan de startade 2009 varit en träningskedja som har förespråkat digitala lösningar. För att locka till sig medlemmar har EVO gått “all in” på teknik, enligt ett pressmeddelande. 

Tidigare i år lanserade EVO ett pilotprojekt på sitt gym i Sjølyst (Oslo) med fokus på att få medlemmarna att lyckas med sin träning. 

I den nya appen kan medlemmarna ta sig in och ut ur gymmet (digital nyckelfunktion), få personligt innehåll och träningstips, skapa sitt eget träningsprogram och kommunicera direkt med personliga tränare och boka träningspass. 

– Efter att appen rullades ut bland medlemmarna i EVO Sjølyst har vi sett en ökning av aktiviteten i gymmet, vilket vi är mycket nöjda med. Och insikterna visar också en ökad daglig aktivitet som medlemmarna registrar i vår app, säger EVOs VD Morten Hellevang.

Kommer rullas ut på alla träningscenter

– Vi väntade länge på att skapa en app eftersom vi inte ville skapa en förrän vi hade “killer-funktionaliteten”: Att du kan använda den för att komma in och ut ur gymmet. Då vet vi att det används, berättar Hellevang .

Nu är planen att lansera appen både nationellt och i Europa. 

Vad är tidsplanen för detta?

– Vi hoppas att vi kommer att vara nästa år. Vi tar det lugnt och noggrant, land för land, säger Hellevang. 

Har ni knäckt retention-koden med den här appen? 

– Det är en av många åtgärder vi vidtar för att knäcka den koden. Svaret är förmodligen inte appen ensam. 

Fullt fokus på en kund 

Appen tillhandahålls av det norska fitness teknik-företaget Ikseed som startade med att hjälpa idrottare som Henrik Ingebrigtsen och världsmästaren i orientering, Anine Ahlsand. 

Appen har därefter utvecklats till att bli en fullfjädrad tekniklösning för träningscenter att behålla medlemmar. 

Abdi Guleed

“Vår vision är att hjälpa så många människor som möjligt att bli mer aktiva”, säger grundaren Abdi Guleed från Ikseed. 

Efter att ha arbetat i över ett år för att hjälpa idrottare att leva efter sitt engagemang, fann Guleed genom samarbetet med EVO att hjälpa gym att lyckas var det bästa sättet att nå dem som ville bli mer aktiva.

Vad betyder det för ett litet företag att få en kund som EVO?

– Det betyder allt! Vi har arbetat med EVO sedan början av 2019 och har bara fokuserat på att hjälpa EVO. Vi har inte testat andra kunder, eftersom andra har gjort det tidigare – och sedan visar det sig att de inte levererar resultat. 

Stora ambitioner framöver 

Är ni låsta till EVO eller är lösningen också öppen för andra? 

– Nej, vi är inte låsta enbart till EVO. Tvärtom. Men vi fokuserade först på en kund. Nu är vi redo att hjälpa andra, och vi har en del spännande saker på gång.