Nordic Wellness siktar på 400 träningsanläggningar – Sveriges största gymkedja fortsätter expandera

Nordic Wellness entré och reception
Foto: Nordic Wellness

Nordic Wellness har etablerat sig som en dominant aktör i den svenska träningsbranschen. Med över 350 träningsanläggningar och en omsättning nära 2 miljarder kronor har kedjan redan nått sitt tidigare mål om 350 gym. Nu höjer de ribban och siktar på att nå 400 träningscenter inom en snar framtid.

– Man behöver hela tiden sätta nya mål för att hålla sig på tårna, säger företagets grundare och vd, Magnus Wilhelmsson.

Med anläggningar från Luleå i norr till Ystad i söder är Nordic Wellness idag Sveriges största gymkedja sett till omsättning och även hela Nordens största sett till antalet träningscenter. Totalt driver kedjan 350 anläggningar under varumärket Nordic Wellness samt ytterligare 7 anläggningar under det exklusiva varumärket Grand Fitness.

Nordic Wellness har inte bara lyckats expandera geografiskt utan har också lockat över 500 000 medlemmar med sitt breda utbud av tjänster, som inkluderar gym, gruppträning och padel. Med 25 padelanläggningar och 154 banor är kedjan även störst i Sverige inom padelsporten.

Magnus Wilhelmsson Nordic Wellness grundare och vd
Magnus Wilhelmsson, vd & grundare Nordic Wellness

Enligt Magnus Wilhelmsson ligger framgången i kombinationen av tillgänglighet, variation och rimliga priser. Målet är att erbjuda träning för alla, oavsett var i landet man befinner sig.

Siktar mot 400

Efter att ha nått sitt tidigare mål om 350 träningscenter har Nordic Wellness satt sikte på nästa milstolpe: att etablera totalt 400 anläggningar (både Nordic Wellness och Grand Fitness) till slutet av 2027.

Företaget visar inga tecken på att bromsa expansionen och fortsätter att på fler platser och koncept, men att vara störst är inget självändamål, enligt Wilhelmsson:

– Det är spännande att vi har kunnat bygga den största träningskoncernen i Sverige utan riskkapital. Men att vara störst är inte målet. Vi är glada att vara med och bidra till att fler får tillgång till kvalitativa träningsmöjligheter och även bidra med mängder av arbetstillfällen och utvecklingsmöjligheter.

Nordic Wellness Solna Business Park
Foto: Nordic Wellness

 Förutom fler träningsanläggningar på gångar byggs det för fullt på ett helt nytt cafékoncept, Fred’s, vars första lokal byggs i Göteborg och planerar öppnas i februari av 2025. 

På frågan om hur många fler gym- och träningsanläggningar det faktiskt ryms på den svenska marknaden svarar Wilhelmsson:

– Time will tell… Friskvårdsmarknaden växer och beroende på nya generationer, nya stadsdelar, olika storlekar på klubbar så finns det nog möjligheter framöver också. Dessutom får människor i allmänhet bättre insikt i hälsan överlag i kombination med allt mer stillasittande livsstilar.

Att gymmarknaden allt mer konsolideras är ingen hemlighet. Nordic Wellness är en av aktörerna som bidragit till utvecklingen genom en rad förvärv genom åren. Wilhelmsson uppger att företaget själva med jämna mellanrum är uppvaktade av potentiella köpare, men att en försäljning inte är på tapeten för tillfället.

Nordic Wellness fortsätter därmed att sätta standarden för vad en modern gymkedja kan erbjuda, både vad gäller bredd och tillgänglighet. Med den nya målsättningen på 400 anläggningar befäster kedjan sin ambition att vara en central aktör för svenskarnas hälsa och välmående.