I förra veckan invigdes officiellt Casall PRO:s nya huvudkontor och logistikcenter med ett event för inbjudna gäster. På plats deltog kunder från 25 olika operatörer i branschen.
– Vi står idag i en energipositiv fastighet. För oss är det alltid viktigt att vara en föregångare när det kommer till hållbarhet. Därför känns det extra bra att vi gör av med mindre energi än vad vi producerar. Vi är väldigt stolta över vårt nya huvudkontor, säger Lars Landin vd på Casall PRO.
De nya faciliteterna är utvecklade med ett genomgående miljöfokus och har GreenBuilding certifiering. Lokalerna huserar huvudkontor, ett utökat showroom och lager med en totalyta på 5 200 kvm.
Huvudkontoret omfattar dryga 800 kvm med ett ökat utrymme för ett fullutrustat Showroom, där kunder såväl som anställda kan testa träningsmaskiner och annan utrustning. Här kommer det också att finnas möjlighet för Casall PRO att hålla i egna utbildningstillfällen och tester av nya produkter innan lansering.
Dagen inleddes med ett lunchmingel och en uppdatering kring dagens program. Sedan följde en tour i showroom och lager där representanter från Casall PRO gick igenom allt från produktsortiment till företagets välutvecklade hållbarhetsstrategier.
Dagen fortlöpte sedan med tre föreläsningar.
Först ut var Dr. Paul Bedford – ”The Retention Guru” – som tog deltagarna igenom de viktigaste faktorerna för gym att bibehålla sina medlemmar och steg som kan tas för att möta dessa faktorer. En givande föreläsning med mycket igenkänning och levererat på ett lättsamt vis.
Näst på tur upp på scenen var Jamie Cartwright och Jon Eade från Box12 –ett boxningsfokuserat företag som producerar färdiga träningskoncepts-lösningar designade för användning på träningscenter. Jamie och Jon delade med sig av sin resa med företaget och insikter kring kundbeteenden. I deras fall var exempelvis en nyckelinsikt att det är optimalt att byta träningsupplägg var fjärde vecka. Med det intervallet hinner medlemmarna på gymmen lära sig alla övningar rent tekniskt och kan förbättra sig varje vecka samt att de inte hinner tröttna på uppläggen innan det är dags för nytt program.
Avslutningsvis presenterade Brian van den Brink från oss på Sweaty Business en trendspaning över läget på gymmarknaden internationellt och i Sverige. Brian delade även med sig av tre tankar till de svenska gymmen inför 2023:
- Kunderna förändras. Behoven förändras.
Det som funkade igår behöver inte nödvändigtvis vara lösningen i framtiden. Bland annat har människors förväntan på tillgänglighet ökat markant. Vi lever i ett ”on-demand-samhälle” där man förväntar sig kunna kolla på tv-serier när man vill och på den enhet som passar det exakta tillfället. Hur kan gymmarknaden anpassa sig till denna tidsålder genom att erbjuda både mer flexibilitet och tillgänglighet? Kanske en anledning till att gruppträningen på många håll tappat jämfört med innan pandemin?
- Vi behöver bli bättre på att driva aktivitet.
En medlem som tränar regelbundet är mer sannolik att stanna kvar som medlem över tid. Hur kan vi arbeta för att aktivera fler befintliga medlemmar och få dem att verkligen nyttja sina medlemskap. Branschsiffror pekar på att runt 30% av alla medlemskap aldrig blir aktiverade. Digitala aktörer är duktiga på att driva aktivitet genom skräddarsydd, och därmed relevant, kommunikation på individbasis baserat på vad kunderna har gjort, eller inte gjort. Masskommunikationen är kanske inte helt död, men den gör budskapen mindre relevant för många. Boutique-segmentet är vassa på att driva besök genom olika typer av motiverande och engagerande träningsutmaningar.
- Träning för alla?
Kanske har vi nått punkten då det blir kritiskt att definiera sin position på marknaden, tydliggöra sitt erbjudande och arbeta mer utifrån en eller ett fåtal definierade målgrupper. Riktar man sig för brett kan man upplevas som mellanmjölk som inte sticker ut på något område. Det finns stora möjligheter på marknaden att genom tydliga koncept, som adresserar olika typer av problem (vikt, stress med mera), bli tydligare i sin profilering och öka lönsamheten i företagen.
Eventet avslutades med en trevlig kväll med dryck, god mat och härliga diskussioner.
Casall PRO har haft god tillväxt de senaste åren, trots de utmaningar som pandemin inneburit. Bland annat har företaget under året tecknat nytt nordiskt samarbetsavtal med träningskedjan SATS. Där företaget kommer att vara en av de utvalda leverantörerna för Sats-koncernens inköp av konditionsmaskiner, riggar och racks, utrustning för fria vikter, gruppträning, funktionell träning och personlig träning.
Satsningen på nytt huvudkontor och logistikcenter ger en stark grund att stå på i planerna på fortsatt utveckling och tillväxt.
– Vi vill rikta ett stort tack till alla föreläsare och deltagare som kom till vår invigning. Så härligt att så många olika typer av verksamheter kunde samlas för att lyssna och diskutera möjligheter tillsammans. Vi har fått väldigt mycket positiv feedback om invigningen och ser fram emot många fler träffar med våra kunder och samarbetspartners under 2023, säger Stuart Lascelles försäljnings- och marknadschef på Casall PRO.
Fakta GreenBuilding-certifiering:
GreenBuilding-certifieringen innebär att energianvändningen är effektiviserad och använder 25 procent mindre energi jämfört med nybyggnadskraven i Boverkets byggregler. Bland annat värms lokalerna upp genom en kombination av bergvärme och solenergi. Det nya läget längs E4:an förenklar leveranser, optimerar leveranstid och minskar miljöpåverkan med kortare sträckor mellan motorväg och lager.