Actic delårsrapport jan-mars 2025: stärkt lönsamhet och fortsatt medlemsökning

Niklas Johansson, vd Actic
Niklas Johansson | Foto: Actic

Gym- och badkedjan Actic fortsätter att visa styrka under årets första kvartal. I sin delårsrapport för perioden januari till mars 2025 rapporterar bolaget en nettoomsättning på 192,3 miljoner kronor, vilket innebär en ökning med 8,1 procent jämfört med samma period föregående år. Samtidigt förbättras lönsamheten kraftigt.

  • Actics EBITDA-resultat ökade till 62,8 MSEK (56,1), motsvarande en marginal på 32,7 procent.
  • Justerat för effekten av IFRS 16 steg EBITDA till 26,2 MSEK (17,8), med en förbättrad marginal på 13,6 procent (10,0).
  • Rörelseresultatet (EBIT) mer än fördubblades till 23,8 MSEK (10,3), och resultatet efter skatt vände till vinst: 11,4 miljoner kronor jämfört med en förlust på 3,0 miljoner kronor samma period 2024.

Fler medlemmar och nya satsningar

Under kvartalet växte Actics medlemsbas med 4,5 procent (+ 7 156 personer), trots ett minskat antal anläggningar, och det genomsnittliga antalet medlemmar per anläggning ökade med hela 11 procent. Besöksfrekvensen på anläggningarna steg också, vilket bolaget lyfter fram som en positiv indikator på kundnöjdhet.

För att ytterligare bredda sitt erbjudande lanserade Actic två nya produkter: Aqua Float, en unik vattenträning med flytbräda, samt introduktionen av det snabbväxande träningskonceptet Hyrox på flera anläggningar. Samtidigt förstärkte man sitt ambassadörsprogram genom att presentera friidrottaren Vanessa Kamga som ny profil.

Actic Aqua Float träning på vatten
Foto: Actic

Företaget har även har återinfört tidigare produkter för att aktivera nya medlemmar såsom maskinintroduktion i gymmet. Enligt företaget, en uppskattad produkt som skall bidra till att medlemmarna kommer i gång med träningsresan och skapar en träningsvana genom lägre tröskel till träning samt möjlighet till nya kontakter på anläggningarna.

Strategiska investeringar och minskad skuldsättning

Actic fortsätter att investera i sina befintliga anläggningar och har samtidigt ett starkt fokus på att minska sin nettoskuld. Under de senaste tolv månaderna har nettoskulden reducerats från 6,1x till 3,7x EBITDA, en utveckling som både stärkta resultat och riktade amorteringar bidragit till.

Efter periodens utgång offentliggjorde Actic försäljningen av tolv norska anläggningar för cirka 70 miljoner norska kronor. Affären, som väntas slutföras under andra kvartalet 2025, syftar till att ytterligare stärka balansräkningen och frigöra kapital för framtida tillväxtsatsningar.

Fokus på hållbar tillväxt och medarbetarutveckling

Actic prioriterar nu selektiv expansion i strategiskt viktiga områden där kedjan redan har en stark marknadsposition. Under första kvartalet öppnade man en ny anläggning i Stenhagen, Uppsala, samt genomförde en lyckad relokalisering i Tullinge, södra Stockholm.

Samtidigt betonas vikten av nöjda och engagerade medarbetare. Actic fortsätter att investera i ledarskapsutbildningar och intern karriärutveckling.

VD Niklas Johansson kommenterar: ”Vi har haft ett mycket starkt första kvartal med ökade intäkter, förbättrad rörelsemarginal och minskad skuldsättning. Vår strategi med produktutveckling, medlemsfokus och portföljoptimering börjar nu ge tydliga resultat”,” säger Niklas Johansson, VD för Actic.”.

Lyssna på Niklas Johansson i Sweaty Business Podcast #158

Niklas Johansson, vd Actic

Sweaty Business podcast hittar du där poddar finns, på Spotify eller här.