World Gym med 230 franchisegym i 17 länder och 6 kontinenter, presenterade på sitt event, World Gym International 2022 Global Franchise Convention, en fullstor kopia av sitt nya gruppträningskoncept Studio X.
”Människor letar efter en engagerande upplevelse med fantastisk estetik och ljus, fantastiskt ljud, med motiverande tränare och om de inte kan hitta det i deras gym kommer de att hitta det någon annanstans”, säger Tiffany Hamlin, National Director of Group Fitness hos World Gym. Detta är en av huvudorsakerna bakom det nya boutiquekonceptet som presenterades av World Gym på eventet.
Från flera salar till en allt-i-ett studiolösning
En stor fördel med detta koncept är yteffektiviteten, eftersom det bara kräver en studio. Jarrod Saracco, COO för World Gym, kommenterar:
”Vi ser en enorm förändring i konsumentbeteende. För inte så länge sedan byggde vi gym med flera salar – en huvudsal för exempelvis Les Mills-pass, en cykelstudio, en ”lugn” sal för bland annat yoga – och nu ser du att allt fler lägger till HIIT- eller andra specialträningssalar”. Med Studio X går World Gym tillbaka till en allt-i-ett studiolösning som klarar av att göra allt som flera saltyper gör, samtidigt som det driver deltagande och sekundära intäkter.”
Teknik för att leverera en unik upplevelse
Teknik spelar en nyckelroll i World Gyms nya koncept som säkerställer den bästa upplevelsen för deltagarna. Enligt Tiffany Hamlin är Bootiq-systemet ”hjärnan” i hela rummet. Systemet styr belysningen, musiken och timingen. Det gör att coacherna får mer personliga och meningsfulla interaktioner med passdeltagarna. Hela systemet gör allt väldigt enkelt och det är vad vi letade efter.”
Integrerat med Myzone
World Gym har också ägnat särskild uppmärksamhet åt deltagarnas motivation och engagemang under Studio X-passen. Deltagarna kan se sin pulser i realtid. Enligt Ron Sobiek, Sales Director på Myzone, skapar integrationen med Bootiq en stark känsla av gemenskap mellan deltagarna där om exempelvis alla deltagarna träffar samma pulszon, tänds lamporna till den zonfärgen tillsammans ljudmeddelanden.
Tiffany Hamlin ser integrationen som ”en perfect match” för att ta träningsupplevelsen till nästa nivå för deltagarna:
”De två systemen, MyZone och Bootiq, går verkligen ihop på det perfekta sättet genom att förändra deltagarupplevelsen baserat på vad som händer i rummet.”
”Den årliga ACSM Fitness-trendrapporten för 2022 hade bärbar teknologi i topp bland årets träningstrender – det kan vara en stor anledning till varför vi ser bärbara enheter vara så populära i många av boutiquekoncept som lanseras på marknaden”, fortsätter hon.
Full kontroll och jämn leverans
För internationella operatörer är det viktigt att säkerställa samma kvalitetsnivå på alla pass och platser. Därför har World Gym en certifieringsprocess för Studio X-tränare. Utöver detta, förklarar Tiffany:
”Människor gillar jämnhet och tillförlitlighet så att de vet vad de kan förvänta sig. Så att säkerställa en jämn och hög standard över hela världen är verkligen viktigt för att möta medlemmarnas förväntningar och Bootiq gör det extremt enkelt eftersom det effektiviserar arbetet för oss.”
Stöttar skapandet av boutiquekoncept
Bootiq-mjukvaran har utvecklats av Pavigyms experter, ett engagerat team om 15 ingenjörer och träningsexperter. Enligt Pavigyms VD, Marcos Requena, ”svarar Bootiq på ett växande marknadsbehov” och förklarar att skapandet av boutiquekoncept är något som vi redan ser hos andra ledande operatörer runt om i världen. Det har visat sig vara ett framgångsrikt sätt att förbättra medlemsupplevelsen. Exempelvis konceptet Blaze hos David Lloyd.
”När operatörer försöker leverera den fantastiska upplevelsen genom ett koncept i boutiquestil inser de att teknologi är en nyckelingrediens, och vi är fast beslutna att leverera det till våra kunder.”