Starta gym – hur du behåller dina medlemmar och utvecklar gymmet efter uppstart

Du har startat ditt gym. Planeringen gick bra och öppningen var en succé så du har redan ett stort antal gymmedlemmar. Vad händer nu? Hur behåller du dina medlemmar och ser till att utveckla gymmet så att ditt företag blomstrar?

Gymleco har i 25 år varit verksamma i gymbranschen och Kai Räty, en av företagets kundansvariga, har startat och drivit flera framgångsrika gym. Gymleco har i denna atikel samlat ihop sina bästa råd för att driva en framgångsrik gymverksamhet.

1. Gör gymmet personligt

Se till att se och höra alla dina gymmedlemmar och håll kommunikationen personlig. Inte bara med de 5% som är inne och tränar 7 dagar i veckan utan interagera även med resten av gymmedlemmarna som inte syns eller hörs lika mycket. Var uppmärksam och hjälp dem med gymmaskinerna, träningsövningarna eller bara med tips om träning utefter deras mål. Det skapar tillit och gör dina medlemmar lojala. Så att de inte byter gym så fort de ser ett bättre erbjudande. Dessutom blir både ditt jobb och gymmiljön mycket trevligare! Kom ihåg att nya kunder är dyrare än befintliga så ta hand om dina gymmedlemmar.

Tips från Kai:
– På mina gym så implementerade vi ett system som visade en profilbild med namn på datorskärmen i receptionen så fort en medlem kom in genom entrén. Med hjälp av det så hälsade vi alltid på medlemmen med dess namn. Alla blev glatt överraskade över att få en personlig hälsning när de kom in.

2. Håll events för gymmedlemmarna

För att få gymmedlemmarna att komma tillbaka och känna att de får ut något mer av gymmet så är en bra idé att skapa olika happenings. Kan vara allt från specifika träningspass till föreläsningar, tävlingar och turneringar. Tänk utanför boxen! Engagera medlemmarna att vara med och delta. Det behöver inte kosta mycket. Prata med dina samarbetspartners och se om de kan stå för tävlingspriser i utbyte av exponering. Medlemmarna kommer uppskatta att bli delaktiga i gymmets anda och känna att de är en del av ett community.

Tips från Kai:
– Vi brukade abonnera nattklubbar och ha återkommande fester med våra gymmedlemmar. Det var väldigt uppskattat då vi byggt upp ett starkt community med personer som gärna träffades utanför gymmiljön också!

3. Använd kostnadseffektiv träningsutrustning

I dagsläget kostar gymytor mycket pengar och då gäller det att optimera din lokal. Räkna på ytorna och se till att de är kostnadseffektiva:

1. Använd gymutrustning som är yteffektiv. Se till så att så många medlemmar som möjligt kan träna samtidigt utan att ditt gym känns trångt. 2. Se till att gymutrustningen står rätt. Se hur dina gymmedlemmar rör sig i gymmet och flytta dina gymmaskiner utefter det.

3. Använd din gymyta till andra syften än bara gymmet. Under tider då det är få gymmedlemmar som tränar ta in lokala organisationer för ungdomar eller liknande så att du ser till att ytan används 24/7 och att den används för ett gott syfte.

Tips från Kai:
– Vi kontaktade den lokala pensionärsförening och skapade ett samarbete med dem. Tre dagar i veckan hade vi gruppträningen med upp till 60 pensionärer. För pensionärerna så passade förmiddagsträning på vardagar perfekt och det var då det var som lugnast på gymmet.

4. Skapa mervärde på gymmet

Det finns många gym där ute så för en kund kan de vara svårt att stanna kvar om nya erbjudanden dyker upp. Se därför till att skapa mervärde för dina gymmedlemmar. Erbjud gratis kaffe eller gratis solarium. Servera frukost någon dag i veckan. Ha en spa avdelning eller personlig träning en gång i månaden. Här är det bara fantasin som sätter gränser. Utgå från vad du själv hade velat ha och fråga dina gymmedlemmar vad de skulle vilja ha.

Tips från Kai:
– Jag har haft gratis solarium, en fri kaffelounge, gett ut en massa gratisprodukter. Det viktiga är att vara tydlig med värdet på det du erbjuder. Så att kunden vet vad han eller hon faktiskt får.

5. Håll dig till kalkylen

Håll dig till din kalkyl på intäkter och utgifter du satt från början. Om det visar sig att du inte får in lika många medlemmar som tänkt gå inte ner imedlemspris. Priset är satt av en anledning.

Så som du använder mervärde för att behålla kunder kan du också använda mervärde för att locka till dig nya kunder. Ha en gratis månad eller ge ett startkit med roliga produkter när kunden signar upp.

Prata med de lokala bolagen och skaffa samarbetspartners. Erbjud rabatt eller erbjudanden från de företagen. Det ger bra reklam för bolagen och ger dig chansen att erbjuda något unikt.

Tips från Kai:
– För att få in fler gymmedlemmar så hyrde vi bärbara kaffemaskiner och gick runt på pendeltågen för att dela ut gratis kaffe och information om gymmet. Tänk utanför boxen när du ska värva nya kunder.

Sammanfattningsvis så finns det flera sätt att värva och behålla gymmedlemmar. Om du behöver flera tips eller är ute efter ny yteffektiv gymutrustning så hör av dig till teamet hos Gymleco. De ser fram emot att hjälpa dig och ditt gym att bli så framgångsrikt som möjligt! Om du behöver hjälp i uppstartsfasen så läs deras artikel som ger konkreta tips när du ska starta gym och hör av dig till dem för att få hjälp med att planera ditt drömgym.