Adidas ökade sin omsättning med 16% under 2017 och kunde för första gången redovisa en omsättning högre än 21 miljarder EUR.
”Vi gjorde stora framsteg när det gäller att uppnå vårt mål om att bli världens bästa sportbolag. Våra strategiska tillväxtområden – Nordamerika, Kina och Digital Commerce – var de viktigaste drivkrafterna bakom vår prestation under 2017”
– Adidas VD, Kasper Rorsted
Redan 2014 fick Adidas se sig besegrade om andraplatsen på den amerikanska marknaden av Under Armour. Efter två stenhårda år kunde Adidas återuppta andraplatsen 2016 och ser ut att även fortsättningsvis vara den som flåsar jätten Nike i nacken.
Adidas hade sin stora genombrott i USA under 80-talet. Det var dock inte inom sport de skördade framgång, det var inom den då, nya och heta Hip Hop scenen. Gruppen Run-DMC gjorde deras tennismodell ”Stan Smith” till den kultförklarade ikonen den är idag.
Många hävdar att Adidas än idag är bäst bland sportmärkena på streetwear & fashion och vassast på att ”hacka” kultur. Mycket har de att tacka Kanye West för, som frontar sitt egna omåttligt populära varumärke Yeezy under Adidas-paraplyet. Andra som har bidragit till att stärka positionen inom popkulturen är Pharrell Williams och Gigi Hadid.
Att kreativitet och innovation är två viktiga beståndsdelar i företagets DNA råder det ingen tvekan om, det visar inte minst årsrapporten för 2017. Istället för att låta bokslutet förbli ett tråkigt PDF-dokument som bara kan läsas genom att klicka på en trött länk på hemsidan, har de valt att låta det vara grunden för att skapa innehåll, både som en alldeles egen webbsida och videoklipp i sociala kanaler. Företagets milstolpar genom hela 2017 blir på så sätt otroligt attraktiva att följa.