Vi tillbringar extremt mycket tid framför våra skärmar. Och faktum är att endast 36 procent av svenska folket upplever den egna skärmtiden som meningsfull. Det visar en ny studie som Friskis låtit undersökningsföretaget Verian, tidigare SIFO, göra.
Framför allt är det yngre personer, i åldern 18–29 år, som upplever skärmtiden som meningslös. Där är siffran så hög som varannan person. Att kommunicera med andra och ta del av nyheter är det som de flesta beskriver som meningsfullt användande. Och på tredjeplats finns genren hälsa och välmående. Här ser vi utvecklingspotential.
I debatten placeras ofta skärmtid och fysisk aktivitet i varsin ringhörna. Så behöver det inte vara. Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer för skärmtid underlättar en bra balans mellan ett aktivt liv, sömn och digital närvaro. Så förutom att dra ner på tiden är vårt tips att använda din rekommenderade slot till något som känns meningsfullt.
Skärmen kan möjliggöra träning för ännu fler genom att minska avståndet, guida och inspirera. Under årets mörkaste månad vill vi ge fler chans att må bättre både fysiskt och mentalt. Därför kan hela svenska folket använda vår träningsapp Friskis Go, utan kostnad, i december. Så ge dig själv en tidig julklapp. Ta hand om dig och ligg steget före när det är dags för nyårslöften.
Janna Hellerup, generalsekreterare
Friskis&Svettis
Andreas Strömberg, ordförande
Friskis&Svettis Stockholm
Sammanfattning av undersökningen
Drygt en av tre (36 %) tycker att tiden de lägger känns meningsfull.
Yngre personer i åldern 18–29 år (52 %) och 30–49 år (47 %) tycker i högre utsträckning att Hälsa och välbefinnande är meningsfullt jämfört med de äldre ålderskategorierna. Även kvinnor (45 %) jämfört med män (32 %) tycker detta.
De som generellt tycker deras mobilanvändande känns meningslöst uppger i högre grad att just hälsa och välbefinnande känns meningsfullt (45 %) jämfört med dem som tycker den tid de spenderar känns meningsfull (35 %).
Boende i Stockholm (42 %) tycker också att hälsa och välbefinnande känns meningsfullt jämfört med övriga Sverige (36 %).
Personer i åldern 18–29 år tycker i högre utsträckning än andra åldersgrupper att den tid de spenderar känns meningslös – hälften uppger detta (50 %).
Ranking vad man tycker är meningsfullt (mycket + ganska)
1: Kommunikation (89 %)
2: Nyheter och information (77 %)
3: Hälsa och välbefinnande (38 %)
4: Underhållning (34 %)
5: Shopping online (26 %)
6: Sociala medier (15 %)