I träningsbranschen träffar vi dagligen en massa kunder – och då vill vi passa på ”att ge det lilla extra”. Bästa starten för en god serviceupplevelse är att leverera ett leende.
En som dedikerat sin karriär till att lära ut ”vikten av kundservice” i olika format är PG Wettsjö från EQP Business School. I sin senaste bok ”Ge kunden en positiv chock” tar han bland annat upp leendets fantastiska egenskaper.
PG menar att ditt leende får omgivningen att må bättre. På ett ögonblick kan du ge din kund, men också dina kollegor ett glädjerus. Ett leende inbjuder till dialog. Ett leende visar att man är positiv. Läs nedan och ta del av 10 goda anledningar att le mot dem du möter:
1. Att le påverkar humöret
Genom att dra på smilbanden kan du övertyga dig själv om att du är glad, trots att du är sur. Färska studier har nämligen visat att om en person försöker förstärka positiva känslor genom att le, så påverkar också ansikts- musklerna humöret och får henne att faktiskt också känna sig mer positiv. Är du glad kommer du garanterat att möta fler glada kunder.
2. Ett fejkat leende gör lika stor nytta
Ja, så är det faktiskt. Det finns undersökningar som visar att ett påklistrat leende kan locka din hjärna att tro att du faktiskt är gladare och lyckligare än vad ditt egentliga humör säger. Om du ler, så lockar du också andra människor att le mot dig – och du vet ju själv hur svårt det kan vara att fortsätta vara sur om någon ler mot dig. Lär dig att le när du möter dina kunder, även om du inte känner dig glad just då!
3. Att le är smittsamt
Som sagt, du vet säkert själv hur svårt det är att inte le tillbaka om andra människor överraskar dig med ett leende, eller hur? Enligt neuroforskaren Marco Iacoboni vid UCLA, Los Angeles finns det en förklaring till varför leenden är smittsamma. Anledningen är att alla människor har något som kallas ”spegelneuroner”. Förenklat beskrivet är det celler som aktiveras när vi gör vissa saker och när vi tittar på andra människor som gör något. Vi gör som andra gör, oftast helt omedvetet. Vi är härmapor, helt enkelt. Vi gäspar när andra runt oss gäspar och vi svarar med ett leende när andra ler mot oss. Le själv och kunden kommer att börja le!
4. Ett smil gör dig mer lättillgänglig
Ett leende påverkar omgivningen mycket mer än vi tror. Visst känner du också större förtroende för en person som ler än en människa som ser ut som ett åskmoln. En studie gjord 2004 vid Penn State Universityvisade att anställda i ett företag som log mot kunderna också upplevdes som mycket mer lättillgängliga och kompetenta. Samma sak konstaterade forskare vid University of Wisconsin 2016. Le, så känner kunden att du är tillgänglig.
5. Ett leende gör dig mer trovärdig
Flera studier, bl.a. en vid Pittsburgh University, har visat att personer som ler upplevs som mer trovärdiga. Vid den här undersökningen fick deltagarna ranka 45 modeller efter attraktionskraft, hur intensivt leendet var och hur trovärdiga modellerna upplevdes. Resultatet var glasklart – ju större leenden hos modellerna, desto mer trovärdiga tyckte deltagarna att modellerna var. Le, så upplever kunden att du är trovärdig!
6. Ett leende gör dig mer positiv
Det brukar heta att man kan lura alla utom sig själv, men det stämmer inte alltid. Vår hjärna är konstruerad att tänka negativt som en ren försvarsmekanism. Men det går att locka hjärnan att tro att vi är lyckligare genom att le oftare. Genom att le regelbundet varje dag kan vi träna hjärnan att skapa fler positiva tankemönster. Träna dig på att le, det värsta som kan hända är att du kommer att upplevas som trevligare.
7. Le och minska stressen
Åtskilliga undersökningar har visat att ett leende inte bara minskar på stresshormonerna i kroppen. Ett leende kan också bidra till att frigöra spänningar på cellnivå. När vi ler minskar stelheten i cellerna. Tänker vi positivt, så blir det lättare att le och den psykiska avslappningen motverkar stressrelaterade förändringar i kroppen, som på sikt kan leda till cancer och andra sjukdomar. En stressad serviceperson kan prestera sämre. Le och minska din stress!
8. Le och bli mer kreativ
En studie vid University of California 2013 visade att deltagare som log mer också hade lättare att hitta kreativa lösningar på olika slags problem. Forskarnas slutsats var att orsaken till detta är att leenden skapar lyckokänslor som i sin tur skapar en frigörelse av dopamin (ett hormon som är kopplat till hjärnans belöningssystem; det ger signaler som gör oss glada, euforiska och lyckliga) som i sin tur gör att vi har lättare för att lära och att ta beslut. Le och du kommer kanske att komma på riktigt bra lösningar för att lösa kniviga kundsituationer.
9. Le och bli mer produktiv
Genom att le signalerar du till din omvärld att du har koll på saker och ting. Studier har visat att leenden hos anställda inspirerar kollegorna på en arbetsplats att också le och därmed även bli mer produktiva. Le, förmodligen kommer du att bli en ännu bättre och mer produktiv säljare med ett leende på läpparna.
10. Leendets kraft
”Se inte så sur ut, rynkorna kan fastna”. Det är sådant vi brukade få höra som barn när vi var griniga. Det är kanske inte helt vetenskapligt bevisat att så också är fallet, men en studie utförd av företaget Nivea visar att ett leende i genomsnitt kan ta bort två år från en persons verkliga ålder. I studien fick 2 000 personer uppskatta åldern på foton på tolv kvinnor – glada, ledsna och neutrala. Resultatet var enhälligt, de glada ansiktena uppfattades som yngre än de neutrala och de neutrala i sin tur yngre än de ledsna.