Det är alltid något uppfriskande med att ett nytt år börjar. Förväntningarna skapar en positiv energi och möjligheterna både känns och är enorma.
Utmaningarna bakom hur man driver ett framgångsrikt gym förändras ständigt – det har verkligen år 2020 visat. När du startade ditt gym för ett antal år sedan gjorde du det med de förutsättningar som gällde då. Nu är 2021 här och det är helt andra spelregler som gäller.
Här följer en Topp 10 Lista som ger dig många fina tips och idéer på hur du ska agera för att ta dig an årets utmaningar.
1. Fokusera på det du kan påverka = framtiden
Ett corona år tillhör inte normen – det är speciellt och har krävt unika lösningar. Javisst ska du dra lärdom av det gångna året men det är bara framtiden du kan påverka. Och det är dumt att fokusera på något du inte kan påverka. Liknelsen är – framrutan är alltid mycket större än backspegeln. Den framtida marknaden förändras med blixtens hastighet – det finns ingenting som är ”heligt” utan var beredd på att ta radikala beslut om det behövs. Utmana dig själv genom att ställa frågan – ”är min affärside och paketering fortfarande något som marknaden vill ha”? Och tro på framgång – det du tänker påverkar vad du känner och i slutändan hur du agerar och vilket resultat du skapar.
2. Dina potentiella kunder har massor av pengar
Dags för dig och hela branschen att sluta sälja på pris. Svensken behöver inga rabatter eftersom vi har mer pengar än någonsin. Svenskens fondförmögenhet har precis slagit nya rekord och uppgår nu till 5 313 000 000 000 kr. Aldrig förr har konsumenten haft så mycket pengar och fritid som nu. Samtidigt som deras hälsa degenereras till det sämre dagligen. Dina tilltänkta kunder har välfyllda plånböcker som väntar på dig. Marknaden har aldrig varit mer redo än vad den är just nu. Bara kör – full fart framåt.
3. Omge dig med talang
I den växande konkurrensen är jakten på riktigt duktiga medarbetare något du måste prioritera. Det är svårt att bygga större, bättre och finare gym än vissa kollegor som agerar på samma ort som du. Men oftast ganska enkelt att skapa ett bättre team av talangfulla medarbetare. Personal som har engagemang, kompetens och ett driv. Självklart kommer det att kosta tid, energi och pengar – men resultatet kommer att positivt förvåna dig.
4. Bli ett digilogt gym
Framtidens kund kommer att vilja ha en hybridaktiv miljö på gymmet. Man vill träna analogt där kroppen belastas traditionellt men sen ha digitala hjälpmedel för att effektivisera träningen, följa resultatutvecklingen och få hjälp med motivationen. Pulsmätare, appar och träning framför gigantiska bildskärmar är digitala hjälpmedel som kan assistera den analoga träningen. Detta ger den ”digiloga upplevelse” som framtidens gymkund letar efter.
5. Sätt mål
Du har hört det förut och nu får du höra det igen – sätt mål. De flesta av oss fungerar bäst om vi har tydliga mål, krav och förväntningar. Ingen vill gå till sin arbetsplats och känna att man befinner sig i ett ”vakuum”. Ska du nå resultat måste du först ha ett mål som är byggd på ”varför” är detta mål viktigt för ditt gym? Och ett mål nås aldrig utan systematiska metoder, strategier och steg för steg faser som successivt tar dig närmare ditt mål. Och för att klara av att driva igenom din strategi krävs motivation där du är beredd att göra det som krävs.
6. Marknadsför dig aggressivt
I dagens samhälle är det i det närmaste ”krig” om kundens uppmärksamhet, tid och pengar. Vill du lyckas som gymägare måste du snabbt lära dig att marknadsföring kostar pengar men det skall inte vara en kostnad utan en investering. Rätt utförd marknadsföring ger dig intressenter och dessa intressenter kan du sen omvandla till en intäkt. Lär dig snabbt vad ”rätt marknadsföring” är.
7. Ingenting är viktigare än sälj
Vill du nå framgång 2021 finns det tre saker du ska fokusera på, det är – sälj, sälj och sälj. Din ort är fylld av potentiella kunder som verkligen behöver ta stora steg från den ohälsa de lever i idag. De väntar på att få hjälp men saknar självkänsla och kunskap om ”vägen till sin nya, friska livsstil”. Möjligheterna är oändliga men det kommer inte att ske av sig själv. Förhoppningsvis vet du hur du skall strukturera upp din försäljning mot privatpersoner, företag och inom Personlig Träning. Om inte måste du ta hjälp.
8. Lägg mer tid på ekonomi och nyckeltal
Du kan ha det bästa intuitionerna men finns där inga pengar kan inget förverkligas. Självklart har du en noggrann budget framme för 2021, eller hur? Detta innebär både resultat, balans och likviditetsbudget. Identifiera 3 intäktskällor som du verkligen vill satsa på och koppla sen på vilka nyckeltal du ska följa. Se över dina rutiner för att driva in alla pengar du är berättigad till – här finns stora summor att hämta hem.
9. Utveckla dina hemsidor
Ditt absolut viktigaste marknadsföringsinstrument är dina hemsidor. I dagens samhälle ”googlar” vi hej vilt efter information. Undersökningar visar att över 80 % av konsumenterna först tar en titt på hemsidan innan de köper ett gymkort. Tänk även på att en ny intressent letar efter helt annan information än vad en befintlig medlem gör. Som ansvarig för en gymverksamhet måste du ha kunskap över hur du via hemsidorna kan förklarar din profil, skapa förtroende, generera ett stort flöde av konkreta leads och att du skapa förutsättningar för att sälja tjänster online. Du behöver faktiskt tre olika hemsidor. En för nya intressenter, en för dina kunders första 6 veckor och en för befintliga medlemmar. Har du verkligen kunskapen som krävs för att utveckla detta? Om inte – ta hjälp från en som kan.
10. Skaffa en mentor
Alla behöver en mentor – som hjälper till att bolla idéer, tar fram nya strategier för affärsutveckling, levererar effektiva verktyg och ser till att intäktskraven uppfylls. Men det är viktigt att din mentor verkligen kan gymbranschen för endast då får du effektiva råd, synpunkter och verktyg. Har du ännu ingen erfaren rådgivare som verkligen kan branschen? Då är det dags att agera.