Vikten av relationsmarknadsföring

Har du någonsin fått höra ”oj, jobbar du i gymbranschen – det måste vara tufft där är konkurrensen stenhård”.

Ja – självklart finns det konkurrens – men fortfarande är det alldeles för få av den vuxna befolkningen som är beredda att betala för att utöva organiserad träning på gym. Det finns fortsatt utrymme för alla seriösa aktörer. 

Men som ansvarig för ett gym måste du acceptera att du deltar i ett kommersiellt krig. Alla som deltar fightas om den tilltänkta kundens – Uppmärksamhet, Tid och Pengar. Om du inte lyckas få kundens uppmärksamhet kommer de aldrig att spendera sin begränsade tid och ekonomiska resurser just hos dig. Med andra ord startar allt med att få din målgrupp att stanna upp i sin vardag och lyssna på ditt budskap. För idag handlar mycket om att ”förtjäna” kunden – det gör du bara genom att skapa en autentisk relation och bygga positivt värde kring hur kunden ser på din verksamhet.

Satsa på relationsmarknadsföring

För att i framtiden överleva det kommersiella kriget och få kundens uppmärksamhet kräver de ”mervärde” i utbyte mot sin långsiktiga lojalitet. Det handlar om att skapa och sprida innehåll (content) som attraherar och intresserar din tydligt utvald målgrupp – detta kallar vi relationsmarknadsföring. 

Enkelt förklarat ska du tänka bort vad du vill berätta och istället få fram vad dina kunder vill höra – det handlar det om att ”skapa relationer och förtjäna kunden”. För att lyckas med detta måste du sluta prata om dig själv och börja prata om dem. Du måste veta vilka dina kunder är, vad som triggar dem, var och vilken information de letar efter – detta gör dig till en expert och extremt trovärdig aktör i gymbranschen.
 
Relationsmarknadsföring handlar om att sätta kunden i fokus, lyssna på deras behov och försöka erbjuda skräddarsydda lösningar. Relationsmarknadsföring har en annan fördel –  du får en systematisk och långsiktig metod som ger en bättre Google ranking. Detta eftersom sökmotoroptimering prioriterar bra innehåll.

Fokusera på dessa sex kategorier

Det innehåll som dina potentiella medlemmar kan vara intresserade av tillhör sex kategorier:

Hälsa – hjälp mig uppnå ett liv fullt med kvalitet och kvantitet (dö ung så sent som möjligt).

Träning – hur jag når resultat på snabbast och smartast vis.

Kost – vad, när och hur ska jag äta för att hitta min form.

Motivation – hur ska jag pedagogiskt agera för att hälsa ska bli ett ständigt (istället för sporadiskt) fokus i mitt liv.

Trender – alla människor älskar det som är nytt och spännande, vi vill ha den senaste magiska lösningen.

Människor – varför är där så många realityprogram på TV? Vi lockas av att se andra anta en utmaning och misslyckas samt lyckas.

När du nu känner till dessa sex kategorier behöver du aldrig någonsin undrar om vad du ska skriva om, vilket manus ditt rörliga material ska byggas kring. Du vet då också vilket vilket innehåll dina inlägg i sociala medier bör ha fokus på, hur du bygger ett attraktivt innehåll i era öppna föreläsningar, vad du ska fokusera på i era podcasts, hur du ska forma utbudet i era korta kurser mm.