Gymskolan med Kraftmark – del 2: Presale

Presale är en oerhört viktig del i ditt gyms framgångsrecept. Vare sig det handlar om att öppna en helt ny anläggning från grunden, en utbyggnad med nya koncept, en omfattande uppgradering eller kanske bara en kommande högsäsong.

Frank Angelini från Kraftmark & Wondr delar i denna artikel med sig utav sina framgångstips för en lyckad pre-sale.

Vad är pre-sale?

En pre-salestrategi är din plan för att få så många medlemmar som möjligt innan du faktiskt öppnar. Det är marknadsföringen och försäljningen du gör innan du öppnar dina dörrar för att se till att du kan börja tjäna pengar från det ögonblick du öppnar. Presale är en viktig del av alla öppningsstrategier. En presale kan också vara en strategi under december att sälja in januari eller inför något nytt som ska hända i verksamheten såsom nya maskiner, ny gruppträningssal eller koncept etc.

Varför pre-sale?

Pre-sale kan vara fördelaktigt för ditt företag på flera sätt. Även om presale till en början används när du först öppnar ditt gym för första gången, kommer du sannolikt att, av olika anledningar, i framtiden få tillfällen att behöva öka på medlemsbasen.

Presale handlar mycket om att börja skapa spänning och buzz kring ditt gym för att visa människor varför ditt koncept leder till resultat och hur det kan påverka deras liv. Presle är så viktigt eftersom det ser till att du har en inkomst när dina dörrar öppnas.

6 tips för en lyckad pre-sale

Framgång i försäljning beror på hårt arbete, uthållighet och en genomtänkt strategi. Medan effekten av pandemin till viss del förändrat hur medlemmar beter sig, är grundprinciperna för hur försäljning fungerar desamma. Följande 5 tips bör hjälpa dig på vägen till en framgångsrik pre-sale.

1. Börja i tid

Det är aldrig för tidigt att konkretisera din försäljningsstrategi och komma igång. Det finns gott om andra arbetsuppgifter att göra inför en nyöppning eller nyinvigning så det är viktigt att ge dig själv gott om tid för pre-sale. Som gymägare är det sista du vill göra att stressa över försäljningssiffrorna precis innan öppning. Börja istället tidigt och ge dig själv minst tre månader på dig att börja sälja medlemskap och attrahera kunder. Ju fler som är registrerade, desto smidigare blir de första månaderna.

Marknadsför din story och mission

Även om tränings utanför gymmen ökade under pandemin är fysiska gym fortfarande en stor och viktig del av framtiden. Du måste berätta rätt historia för att öka varumärkeskännedomen och locka potentiella medlemmar. Oavsett om du marknadsför dig på Facebook eller TikTok bör din kommunikation vara konsekvent och intresseväckande och rikta sig till målguppen(erna) som du tagit fram i din verksamhets affärsplan. Digital marknadsföring kommer sannolikt att spela en stor roll i din pre-sale-strategi eftersom Du bör investera mycket tid och resurser i din pre-sale marknadsplan.

2. En grym landningssida kan göra hela skillnaden

För att lyckas med din pre-salestrategi behöver du lägga en bra grund att arbeta med. Det innebär att skapa en attraktiv landningssida för att samla in kontaktinformation från potentiella kunder och börja bygga din kontaktlista med prospects. Tänk även på dina andra grundläggande element som din hemsida, dina företagsuppgifter på Google och dina sociala kanaler. Alla kontaktytor bör bland annat innehålla kontinuerligt uppdaterad information och kontaktuppgifter. Se till att du har allt på plats så att du kan börja köra annonskampanjer och säljaktiviteter innan den stora öppningsdagen.

3. Skapa buzz

Med grunderna ovan i ordning och landningssidan redo är det avgörande att du skapar medvetenhet och buzz i det lokala samhället. Eftersom majoriteten av dina framtida medlemmar antingen kommer att bo eller arbeta inom en viss radie från anläggning är det en viktig framgångsnyckel att nå just dessa personer. Går det att hitta samarbeten med den lokala matbutiken så ni kan finnas på plats och genomföra aktiviteter i/utanför butiken i syfte att informera om den kommande verksamheten och samla in leads. Det är även en god idé att identifiera nyckelarbetsplatser i närområdet för att knyta kontakt med nyckelpersoner på respektive företag. Arrangera gärna events på arbetsplatserna såsom kostnadsfria föreläsningar, infoträffar eller tester av olika slag.

4. Early-bird-erbjudanden

Målet med din presale är att få så många som möjligt att fylla i en intresseanmälan eller teckna sig för medlemskap så att du säkrar inkomstström så fort du öppnar dörrarna. Early-bird-erbjudanden kan vara ett bra sätt att trigga försäljningen och skapa en känsla av ett exklusivt erbjudande här och nu. Det är bra att ha en deadline för erbjudandet samt ett antal typ; 100 erbjudanden eller 10 personer eller begränsat antal etc.

5. Bearbeta dina prospects

När du väl har en lista över potentiella kunder bör du fortsätta att vårda dess. Det innebär att uppdatera dem om hur bygget fortskrider, informera om era erbjudanden och allmänt finnas till hands. Skapa gärna delbart och engagerande innehåll som driver värde och försäljning. Försök att få så många leads som möjligt att teckna sig innan öppning. Ju tidigare efter visat intresse som du kan kontakta dem desto större sannolikhet till affär.

6. Satsa stort på invigningsdagen

Det är nu dags att presentera din stora öppningsdag. Du har attraherat och vårdat dina potentiella kunder, drivit kampanjer och marknadsfört dina erbjudanden. Din närvaro i närområdet är tydlig. Satsa på en öppningsdag med en festlig inramning som lockar till att komma och besöka anläggningen just denna dag. Erbjud rundturer i anläggningen för att visa upp anläggningen, se till att dina personliga tränare och instruktörer finns på plats för att ge råd och prata med människor. Gör vad som krävs för att få så många potentiella kunder som möjligt på plats till invigningsdagen. En härlig atmosfär och ett välbesökt invigningsevent bidrar ofta starkt till en framgångsrik försäljning den dagen och den närmsta tiden efteråt som också räknas in i en presale.

Summering

Ditt företags kommunikations-, marknadsförings- och försäljningsstrategier behöver vara i synk och utgå ifrån tydligt definierade målgrupper. Gör ett grundligt arbete kring dessa strategier för att maximera era möjligheter till en framgångsrik pre-sale. Börja arbetet i god tid så att du kan öppna verksamheten med en fin medlemsbas från start.

Går du i tankarna kring att starta ett gym eller har fastnat i gamla hjulspår? Tveka inte att kontakta det erfarna teamet på Kraftmark, som hjälpt hundratals gymägare genom åren, för att ta era tankar vidare till nästa nivå.

Läs mer och ta kontakt – kraftmark.se