Nyligen gick arrangörerna bakom CrossFit-seminariet Coaches Congress ut med nyheten att CrossFits grundare Greg Glassman dyker upp som key note speaker på eventet i Stockholm i januari 2019.
Sweaty Business fick till en kort pratstund med en av initiativtagarna bakom Coaches Congress, Per Mattson, kring denna nyhet och om CrossFit-världens status i allmänhet:
Ni firar fem år i år, vad kan man förvänta sig av årets event?
– I år kan man förvänta sig det man alltid kan förvänta sig av event som vi anordnar: trovärdigt och professionellt innehåll med tydlig avsikt att HJÄLPA andra att utvecklas. För varje år glider Coaches Congress mer och mer åt businesshållet för boxägare, det är vad som behövs mest om boxar ska kunna överleva och bli professionella OCH ha ägare/coacher som kan försörja sig och sina familjer
Vi har också stort fokus på det vi gillar med CrossFit i övrigt, mycket socialt umgänge och informella samtal. Vi har en del samarbetspartners på plats som noga är utvalda för att kunna bidra med värde och kunskap till boxägare och coacher. Det är ingen tvivel om att detta är eventet som alla kommer att vilja vara på i år.
Hur många deltagare ränkar ni med?
– Vi räknar med 200-250 deltagare. 250 är maxkapacitet.
Var kommer deltagarna ifrån?
– Det är ett brett spann utav nationaliteter representerade; just nu ifrån Sverige, Åland, Finland, Norge, Danmark, Grekland, Kanada, USA, Spanien, Island, Tyskland, Frankrike och Litauen
CrossFits grundare, Greg Glassman, är key note speaker på årets event, vad har lockat honom till Stockholm och årets event?
Jimi Lechford var här förra året ( brand manager på CrossFit HQ) och blev imponerad. Vi har väldigt starkt rykte, både vad gäller innehållet och hur vi är att samarbeta med. Våra partners har alltid varit stabila varumärken, som tex Eleiko, och det lockar såklart också. Skandinavien är en ganska mogen marknad med många duktiga boxägare och det tror jag också lockar. Jag tror ärligt talat också att Glassman är nyfiken.
Rent generellt inom träningsformen CrossFit, vilka är utmaningarna/nyckelfrågorna för boxar framöver?
Att kunna kommunicera den tydliga skillnaden mellan vad många boxar levererar och alla andra gyms förmåga att försöka leverera liknande produkter. I samband med det ännu tydligare lära sig att paketera och ta betalt för detta. Många boxar ser lönsamma ut på papper bara för att ägare inte tar ut löner och det måste de lära sig att ändra på.
CrossFit-boxar har möjlighet att revolutionera synen på träning ännu mer och måste lära sig att kommunicera vilka resultat de som tränar hos oss faktiskt får. Det handlar också om att växa ur sina garageliknande gym och inse att den viktiga målgruppen är mer köpstark och därmed också mer kvalitetsmedveten. För ägare handlar det också om att analysera sitt företags struktur och få tid för mer ”higher value roles”, som ägare måste du jobba mer PÅ din business än I din business…
Om vi pratar om tävlingsformen CrossFit så annonserade CrossFit inc tidigare i höst att man ändrar på formatet för CrossFit Games och adderar andra tävlingar (som tidigare inte var sanktionerade, t ex Dubai) i själva kvalstrukturen för Games. Hur ser du på den utvecklingen och tror du att detta på sikt kommer leda till ett CrossFit som är mindre centraliserat än tidigare?
Det kan jag inte svara på. Det ligger inte så mycket i min intressesfär trots att jag även arrangerar tävlingar. Jag tror nog INTE CrossFit blir mindre centraliserat.
Mer info och anmälan till 2019 års Coaches Congress hittar du här