Eleiko Lanserar E-handelsplattform

Eleiko lanserar en e-handelsplattform för att möta en ökad efterfrågan på träningsprodukter för hemmet samtidigt som konsumtionen av träning förändras.

I takt med ett ökat intresse för hemmaträning har Eleiko accelererat sitt strategiska initiativ att lansera en e-handelsplattform. Plattformen lanserades enligt företaget framgångsrikt som en pilot i Storbritannien under april efter en intensiv utvecklingsfas. Den lanseras nu i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Vi ser med spänning på vår lansering av e-handel, för första gången i eleikos 60-åriga historia har konsumenter direkt och enkel tillgång till högkvalitativa styrketräningsprodukter för hemmaträning. Det stödjer vårt uppdrag att hjälpa människor bli starkare så att de kan prestera bättre – i sin idrott och i vardagen”, kommenterar Erik Blomberg, VD och ägare Eleiko Group AB

Erik Blomberg

Sajten kommer rullas ut i Europa och USA under de kommande veckorna. Eleiko jobbar i partnerskap med två ledande svenska e-handelsföretag – plattformsleverantör Litium och betallösningsaktören Klarna – för att möta komplexa systemkrav samtidigt som en pålitlig och användarvänlig kundupplevelse skapas.

I samband med lanseringen introducerar Eleiko flera nya produkter särskilt ämnade för hemmaträning. Det inkluderar en laddningsbar hantel, en kortare och mer platseffektiv skivstång samt en modifierad knäböjställning. Eleiko har anställt ny personal inom logistik för att möta den ökade efterfrågan.

TRÄNINGSBRANSCHEN UNDER UTVECKLING
Lanseringen av Eleikos e-handelsplattform sker samtidigt som en pågående pandemi innebär utmaningar för den kommersiella träningsbranschen. Tillgång till gym och träningsanläggningar är begränsad världen över vilket gör det än viktigare för människor att vara fysiskt aktiva och engagerade fram tills de kan återvända till anläggningarna.

Eleiko ser en utveckling mot mer integrerade träningslösningar – en upplevelse där fysiska gym och träningsanläggningar kombineras med digitala distanslösningar. Det finns möjligheter för branschen att tänka innovativt på framtida affärsmodeller och expandera gymupplevelsen.

Träningsaktörer som kan bäst integrera träningsupplevelsen med andra delar av samhället (t.ex. hemmet, arbetsplatsen, det offentliga rummet) kan skapa attraktiva nya möjligheter, samtidigt som man bidrar till en hälsosammare befolkning och stärker gymmens viktiga roll när det gäller att skapa en social anknytning och tillhörighet för människor.