Gymskolan med Kraftmark – del 1: Hur du skapar en vinnande affärsplan för ditt gym

Din affärsplan för gymmet är grunden till ditt företags framgång. Det guidar dig på din resa och hjälper dig att fatta bättre beslut för verksamheten. Affärsplanen utvecklas och förändras med över tid – det är inte en statisk checklista.

I en serie artiklar här på Sweaty Business kommer vår samarbetspartner Kraftmark dela med sig av värdefulla tips och råd till både aspirerande och befintliga gymägare. Denna vecka delar vd Per Sundström med sig av en del viktiga tankar kring skapandet av en vägvinnande affärsplan.

| Per Sundström |

”Oavsett om du startar ett nytt företag eller utökar ett befintligt, lägger en väl genomarbetad affärsplan grunden för framgång. Ett bra gym innebär mer än träningsutrustning. Att sätta upp ett framgångsrikt gym är en stor uppgift och det är därför du vill ge det den bästa möjligheten att lyckas.”

Vad är en affärsplan?

Det är ett dokument som berättar för läsaren vilka ni är som företag och ger en uppfattning om vart verksamheten är på väg. På en grundläggande nivå svarar din affärsplan på följande frågor:

  • Hur fungerar företagets verksamhet?
  • Hur ska ni göra för att bli framgångsrika?
  • Vad behöver göras för att uppnå framgången?

Verksamheter som tar sig tiden att formulera en skriftlig affärsplan har större sannolikhet att lyckas. Ett par goda anledningar till att ta sig tiden och skriva ned affärsplanen är:

Testa din affärsidé

En affärsplan låter dig testa den idén utan att faktiskt starta verksamheten. Genom att arbeta igenom din idé och skapa en affärsplan kan du bryta ner siffror, analysera marknaden och konkurrenter och spara mycket tid på lång sikt.

Attrahera investerare och säkra finansiering

De flesta företag behöver säkra finansiering och söka ekonomiskt stöd utifrån. En noggrann affärsplan hjälper dig att skaffa startkapital och finansiering för din nya gymverksamhet. Även etablerade företag behöver ofta extra finansiering för expansion och affärstillväxt. Potentiella investerare och finansbolag kräver konkreta siffror med fakta och siffror.

Uppnå kort- och långsiktiga målsättningar

Det är bra att ha både kortsiktiga och långsiktiga mål i åtanke, men det är viktigt att gå ett steg längre. En bra affärsplan bör innehålla detaljerade strategier för hur du tänker uppnå dessa mål. Det kan involvera din affärsmodell, utrustningsplaner, anställningsstrategier och marknadsföringsinsatser.

| Bild från träningsstudion inten.se |

Fem delar som bör finnas med i din affärsplan

1: Affärsidé/verksamhet

Det ska vara en beskrivning (”pitch”) av företaget/verksamheten som är kort och koncis. Du kommer att fortsätta att fördjupa punkterna från din sammanfattning genom hela Sammanfattningen ska förklara:

  • Vem: Vilka ni är och vad ni erbjuder
  • Varför: Vad önskar ni uppnå med verksamheten
  • Hur: Hur ska ni ta er dit

2: Översikt

Företagsöversikten är en mer detaljerad beskrivning av verksamheten. Du fördjupar dig i vilken typ av kundkrets du planerar att nå, hur ditt företag skiljer sig från konkurrenterna och målen för ditt företag. Exempel på innehåll:

  • Affärsmodell och struktur
  • Produkter och tjänster som ni kommer att erbjuda
  • Marknadsundersökningar/insikter

I denna översikt bör det även ingå en noggrann konkurrensanalys. Dessa är de gym som erbjuder en liknande tjänst inom din nisch. Även om det är omöjligt att ta reda på allt om en konkurrent kan du oftast få en tydlig uppfattning genom att själv provträna hos dem, scanna av deras hemsidor, hämta ekonomisk information via exempelvis allabolag.se, prata med människor med mera. Analysen om konkurrenterna bör innehålla:

  • Tjänster och produkter de erbjuder
  • Målgrupp de riktar sig till
  • Affärsmodell och prissättning
  • Styrkor och svagheter (SWOT-analys)

3: Kundanalys

Inom träningsbranschen finns olika nischer och kundsegment. Även inom ett företag kan det finnas olika målgrupper. Den kundbas du väljer att rikta in dig på kommer att ha stor inverkan på ditt företag, vilka typer av tjänster du erbjuder och hur du marknadsför dig själv. Börja med att dela upp dina målkunder med följande:

  • Demografi: Ålder, inkomstnivå, yrken, geografisk lokalisering, utbildning etc.
  • Psykologiska faktorer: Behov, intressen, värderingar etc.

4: Marknadsstrategi

Marknadsföringsdelen av affärsplanen är till för att beskriva hur ni ska nå målgruppen med era produkter och tjänster. Din marknadsföringsstrategi kan bland annat inkludera:

  • Budget
  • Prissättning
  • Sociala medier
  • E-postmarknadsföring
  • Sökordsoptimering
  • Annonsering
  • Samarbeten

5: Budget

Beroende på var du befinner dig med ditt företag kan din ekonomiska plan inkludera aktuell ekonomi för det senaste året och framtida prognoser eller om verksamheten är nystartad/ska starta, uppskattade siffor. Budgeten bör baseras på fakta och gedigen research med stödjande siffror. Din ekonomi är ryggraden i ditt företag, så det är viktigt att vara så noggrann som möjligt.

Sammanfattning

Att starta ett företag är krävande och kommer med sina utmaningar. En bra affärsplan ger dig en referenspunkt som hjälper dig att navigera i ditt företag. Oavsett om du vill utöka ditt gym eller börja från scratch, täcker en affärsplan alla aspekter av ditt gym så att du har alla möjligheter att lyckas. Även om du kommer att ställas inför oförutsedda problem, hjälper en affärsplan dig att identifiera potentiella problem i ett tidigt stadie. Din affärsplan är ett levande dokument som justeras över tid baserat på bland annat trender, konjunkturer och hur verksamheten utvecklas

Går du i tankarna kring att starta ett gym eller har fastnat i gamla hjulspår? Tveka inte att kontakta det erfarna teamet på Kraftmark, som hjälp hundratals gymägare genom åren, för ta era tankar vidare till nästa nivå.

Läs mer och ta kontakt – kraftmark.se