Bruce-grundaren Magnus Elms nya satsning – boknings- och affärssystemet Mana

Magnus Elm Mana
Magnus Elm

Magnus Elm, medgrundare av träningsappen Bruce, är tillbaka med en ny storsatsning. Efter att ha lämnat det operativa arbetet i Bruce, där han fortfarande är delägare, lanserar han nu Mana – ett boknings- och affärssystem för studios och gym.

Fokus på produkt och kundnytta

Mana, som Elm utvecklat tillsammans med Kristoffer Eriksson, ska hjälpa studios och gym att öka intäkterna, minska kundbortfall och stärka sina varumärken. Plattformen erbjuder bland annat en personaliserad app för slutanvändarna och positionerar sig som en direkt konkurrent till den amerikanska SaaS-jätten Mindbody, uppger Elm i en intervju med Breakit.

Elm är tydlig med sitt mål: att leverera marknadens bästa produkt.
– ”Den bästa produkten vinner i slutändan, och vi kommer dit genom att vara kompromisslöst besatta av vad vi bygger. Vi vill vara superbra för några, snarare än bara okej för alla,” säger han till Breakit.

Magnus Elm är inte ny i konkurrensen med amerikanska aktörer. Under tiden på Bruce stod bolaget emot trycket från Mindbodys dotterbolag ClassPass på den svenska marknaden. Nu siktar han på att göra detsamma med Mana, men denna gång med fullständigt fokus på plattformens kvalitet och kundnöjdhet.

Flera kunder uppges redan ha signat upp för tjänsten, och företaget menar att de har en ”lång väntelista” av intresserade studios. Elm menar att det är realistiskt att nå målet om 10 miljoner kronor i ARR (Annual recurring revenue) under nästa år.

Överväger kapitalrunda

För att accelerera tillväxten överväger Mana att ta in mellan 20 och 50 miljoner kronor i externt kapital. Elm är dock noga med att påpeka att resan med Mana handlar om långsiktighet: ”Att bygga bolag är ett maraton, inte en sprint. Ha kul på vägen, annars orkar man inte,” avslutar han.