Bygg din community

Sociala mediers inverkan på människor är det knappast någon som missat. Alla undersökningar visar hur vi år efter år spenderar mer och mer tid på sociala medier. Att som företag synas på sociala medier är grundläggande. Men hur gör vi för att utnyttja detta kraftfulla verktygs fulla potential?

Några tips från teamet på Foodbox:

Dela utbildande content

Tänk om du skulle kunna få följare på dina sociala medier som faktiskt inte är medlemmar!? Vilken chans! Du får möjlighet att visa vad din verksamhet går för och varför ett medlemskap hos just dig är det enda rätta. Genom att skapa en sida där du som följare får kunskap och inspiration eller kanske till och med ett gott skratt, kan du nå följare även utanför din medlemsbas. Tänk utanför de varor eller tjänster som du erbjuder. Vad behöver människor för en god helhetshälsa? Sömn, kost, forskning, avslappning osv.

Inspirera, motivera och aktivera dina medlemmar

Såhär sommartid hör vi många som drar ner sina öppettider på gymmen. Vi vet att aktivitet och inpasseringar brukar sjunka, men vi vet också att människor är extra angelägna att vara i form just under sommaren. Använd dina sociala medier som en förlängd arm utanför dina fyra väggar. Inspirera till aktivitet även under semestern, dela hemmaträningspass och enkla övningar och motivera till en hälsosam livsstil även under semestern. Varför inte ”dagens träningspass” helt baserad på övningar som kan göras hemma eller på campingplatsen?

Eller varför inte köra en digital 10-dagars utmaning med Foodbox?

Gilla, dela och kommentera

För att nå nya följare behöver du spridning. För att komma billigt undan kan du använda dina befintliga följare till att sprida ditt budskap. Skapa tävlingar med spelregler som, ”gilla, dela och kommentera inlägget för att vara med om utlottningen av ex. 10 st Foodbox.

Om du har 10 följare som alla är med och tävlar, där varje delning ger inlägget 10 ytterligare  visningar har du plötsligt en exponentiell kurva som kan sticka till flera tusen visningar på kort tid.

Rekommendationsbaserad kommunikation

Studier visar att rekommendationsbaserad marknadsföring blir allt viktigare. Traditionell marknadsföring får svårare och svårare att nå igenom bruset i takt med att budskapen blir allt fler.

Vi vill gärna bli rekommenderade en vara eller tjänst, det är så mycket kraftfullare än ”köp detta, det är bra”. Trixet är att du behöver förtjäna dina rekommendationer. Skapa en riktigt bra upplevelse kring träning, kunskap och paketeringar som ger resultat. Det kommer sprida sig.

Möjligheterna kring sociala medier är stora. Ta en stund i sommar och reflektera över hur du kan förbättra dina sociala medier. Lägg en plan, och som vanligt, ta gärna hjälp av Foodbox-teamet. De älskar att diskutera business och smarta lösningar!

Teamet på Foodbox önskar er alla en riktigt härlig sommar!