Vid sjökanten på vackra Ekerö i Stockholm ligger Mälarö Träningsverk, ett av Stockholmsområdets ledande träningsanläggningar. Gymmet drivs av syskontrion Michael, Mari och Emily Steenhouwer, som tillsammans med mamma Birgitta har skapat en plats där modernitet möter gemenskap.
Med en familjär atmosfär och ett brett träningsutbud är Mälarö Träningsverk en naturlig samlingspunkt för träningsentusiaster i alla åldrar på Ekerö.
Optishake – Funktion och bekvämlighet i ett
I sin strävan att alltid erbjuda sina medlemmar det lilla extra har Mälarö Träningsverk nyligen implementerat en ny och innovativ lösning – en automat med funktionsdrycker från Optishake. Gymmet är redan en av de mest aktiva användarna av Optishake i Sverige.
”Vi valde att skaffa Optishake för att ge ett mervärde till våra medlemmar. De ska inte behöva gå någon annanstans för att köpa sina funktionsdrycker före, under eller efter träningen. Allt ska finnas under vårt tak”, säger Michael Steenhouwer.
Optishake fortsätter sin framgångsresa och finns snart på 200 träningsanläggningar runt om i Norden. Med närvaro i Sverige, Finland, Norge och Danmark har företaget nu fått grönt ljus att expandera till Storbritannien, där de första installationerna kommer att påbörjas i januari.
”Jag såg ett behov för Optishake hos oss då många medlemmar kör egna produkter och har med kreatin, wheyisolat och allt möjligt i väskan och så blir det inte sällan omständligt för dem. Många av våra medlemmar behöver egentligen kanske dessutom något helt annat än vad de vanligtvis konsumerar av produkter från kylen på anläggningen eller snabbköpet för att få bättre resultat av träningen”, säger Michael.
En förändrad upplevelse för gymmedlemmar
Steenhouwer berättar att valet att introducera Optishake på gymmet kom efter rekommendationer från en nära vän. Efter att ha undersökt produkten närmare och möjligheter att tillföra värde till medlemmarna, beslutade sig Michael och hans team för att testa konceptet.
Implementeringen skedde med ett tydligt fokus på personlig kommunikation. All personal informerades om produktens fördelar och uppmuntrades att sprida informationen muntligt till medlemmarna, innan någon marknadsföring gjordes digitalt.
Hur det har då gått? Implementering har blivit en succé och Michael uppger att mottagandet från medlemmarna har varit väldigt positiv. Förutom den höga servicegraden är kostnadsaspekten en faktor som medlemmarna lyfter fram:
”Optishake erbjuder en lösning som är enklare och mer kostnadseffektiv för dem:
medlemmarna kan köpa paket som gör att varje shake endast kostar cirka 12 kronor per portion, vilket är betydligt billigare än andra alternativ.”
Samarbetet med Optishake
En av nycklarna till framgången har varit samarbetet med Optishake. Michael lyfter fram hur företaget ständigt varit tillgängligt för att svara på frågor och hjälpa till med marknadsföringsmaterial. Han beskriver processen som enkel och stödjande, vilket gjort det lättare att implementera konceptet i verksamheten:
” Vi är jättenöjda, de har varit ute mer intensivt i början för att få igång oss med framförallt marknadsföring. De hjälpte oss även göra lite videos, som är en liten svag punkt hos oss annars. Så vi fick ihop några häftiga videos tillsammans med dem.”
Michaels tre bästa tips till andra gym
Michael delar sina insikter och tips till andra gym som funderar på att införa liknande lösningar:
1: Placering: Välj en strategisk plats för maskinen, gärna i anslutning till vatten och med enkel tillgång för kunderna.
2: Underhåll: Håll maskinen ren och i toppskick för att ge ett professionellt intryck.
3: Kommunikation: Satsa på tydlig och personlig information till medlemmarna innan digital marknadsföring.
Service, enkelhet och en billigare lösning för medlemmarna, men vad har satsningen inneburit för Mälarö Träningsverk som affärsverksamhet?
”Vi har fått en raketstart och sålde redan första månaden för bortåt 25 000 kronor och har per idag cirka 70 prenumeranter”, uppger Michael. Han säger vidare att det blir intressant att följa utvecklingen, ”fortsätter det i samma stil så blir detta även en bra sidoinkomst för oss”. Med dryga 1 500 medlemmar så menar han att det finns potential framöver för att fler medlemmar ska få upp ögonen för fördelarna med Optishake-konceptet.
För Mälarö Träningsverk har Optishake blivit mer än bara ytterligare en produkt – det är en del av deras erbjudande som förstärker upplevelsen för medlemmarna. Kombinationen av enkelhet, kostnadseffektivitet och bekvämlighet har gjort konceptet populärt bland kunderna och bidragit till att ytterligare stärka gymmets position marknaden.
Vill du veta mer?
Är du intresserad av att erbjuda Optishake på din träningsanläggning? Kontakta Måns Pettersson på telefon 072-229 82 82 eller besök optishake.se för mer information.