Optishake, känt för sina innovativa automater som levererar iskalla funktionsdrycker med några snabba knapptryck, har gjort stor succé i Finland. Nu förbereder företaget en storsatsning i övriga nordiska länder.
För att leda denna expansion har Optishake nyligen rekryterat Nathalie Björk som marknadschef och Måns Pettersson som sales manager. Nathalie kommer från en liknande roll på frisörskedjan Cutters, medan Måns har lång och gedigen erfarenhet från träningsbranschen, där han bland annat drivit en CrossFit-box och arbetat som platschef inom STC Training Club.
– Optishake kändes som en perfekt match för mig eftersom jag brinner för företag som växer och vill etablera sig på nya marknader, säger Måns Pettersson.
Vad är Optishake och vad gör de?
Optishake grundades i Finland av entreprenörerna Joonas Kiminki och Riku Rahikkala. De insåg att det saknades en maskin på träningsanläggningar som kunde leverera kalla och färdigmixade funktionsdrycker – en idé som snabbt blev verklighet och ledde till stor framgång. Idag finns Optishakes smarta automater på över 140 träningsanläggningar, främst i Finland men även i Sverige, Danmark och inom några dagar även Norge.
– Vår lösning är ett nytt och innovativt sätt att tillhandahålla funktionsdrycker på gym och träningsanläggningar. Den är väldigt smidig och sätter en ny standard för träningsbranschen, säger Måns.
Optishakes automater erbjuder konsumenterna valet mellan att vara premium- eller standardmedlemmar, vilket hanteras helt och hållet via maskinen. Ju mer konsumenterna köper, desto högre rabatt får de, vilket kan sänka priset per dryck från 30 kr till så lite som 9 kr.
– Kunderna använder våra smarta shakers, som är utrustade med en ID-tagg. De scannar enkelt taggen på automaten, väljer sin dryck och fyller på. Detta är både enklare och billigare än att köpa enskilda flaskor eller burkar i traditionella butiker, och dessutom mer miljövänligt, kommenterar Måns.
Enligt Måns har mottagandet bland konsumenterna varit mycket positivt. Många uppskattar hur smidigt och snabbt det går att fylla på med rätt dryck före, under eller efter träningen.
– Vi får ofta höra från gymägare att försäljningen av andra produkter i deras shoppar har ökat sedan de installerade vår automat. Medlemmarna har i högre grad börjat utveckla en köpkultur.
Hur fungerar Optishake för gym och träningsanläggningar?
Optishake levererar automaterna till anläggningarna mot en månatlig leasingavgift, som enligt Måns är jämförbar med kostnaden för en leasad kaffeautomat. Anläggningarna behöver varken köpa in produkterna som säljs i automaten eller de specialanpassade shakers som används. Optishake tar hand om allt detta och genomför en kvartalsvis avräkning, där en provision på försäljningen under perioden betalas ut till träningsanläggningarna.
– Trösklarna för att komma igång med oss är väldigt låga eftersom vi sköter allt från inventering och beställningar till kampanjer. Gymägare slipper huvudvärken och kan fokusera på annat, säger Måns.
Friktions- och svinnfritt
Automaterna är smarta och uppkopplade mot nätet, vilket innebär att de automatiskt håller koll på lagerstatus och beställer nya produkter innan någon tar slut. En annan viktig aspekt är att Optishakes lösning är svinnfri – något som många gym och träningsanläggningar kämpar med.
– Tyvärr försvinner det på många ställen flera tusen kronor per månad genom att både kunder och personal tar för sig av det som finns i shopparna utan att betala.
Är Optishake lönsamt för gym och träningsanläggningar?
– Ja, absolut. Det finns kunder som ser det som en utökad service och inte fokuserar så mycket på lönsamheten. Men för de som vill att detta ska bidra till lönsamheten brukar break even ligga på runt 12 kontinuerliga användare. Vi har exempel på ett gym med endast cirka 90 medlemmar som har lyckats få ekonomi i detta, berättar Måns.
Hur presterar de bästa anläggningarna?
– Vi har vissa kunder som tjänar runt 50 000 kronor per år på denna försäljning.
Vilka är de vanligaste användarna?
– Det är inte bara de som tränar hårt som uppskattar tjänsten. Majoriteten av våra användare är vanliga tränande som tycker att dryckerna är goda och smidiga att använda.
Hur många produkter får plats i automaten?
– Automaten rymmer upp till sju olika produkter, men vi har över 100 produkter från välkända och seriösa varumärken i vår portfölj. Vi samarbetar bland annat med Star Nutrition, Pureness och Puls Nutrition.
Måns berättar också att eftersom automaterna är uppkopplade, har företaget ständigt koll på hur olika produkter och smaker presterar, vilket gör det enklare att optimera sortimentet för sina kunder.
– Vi får kontinuerlig feedback från både gymmen och konsumenterna, så att vi kan följa upp och säkerställa att vi har rätt produkter och varumärken ute på anläggningarna.
På vilka typer av anläggningar finns era automater?
– Vi finns representerade på alla typer av gym och träningsanläggningar. Allt från budgetanläggningar och obemannade gym till boxar, studios och premium-fullserviceanläggningar. Vårt koncept fungerar överallt.
För att kontakta Måns kan du maila honom på mans.pettersson@optishake.se eller ringa 0722 29 82 82.