Skapa en rubrik som säljer

I en värld där vi dagligen blir exponerade för tusentals olika budskap gäller det att sticka ut. Vet du hur du ska forma din rubrik?

Ska du överhuvudtaget få någon reaktion gäller det att ha en rubrik som skapar uppmärksamhet. Någon klok marknadsföringsguru lär ha sagt – ”Har man ingen säljande rubrik har man inget”. 

Vissa skribenter kan lägga ner lika mycket tid på sin rubrik som på själva artikeltexten. Det gör de troligtvis rätt i, för utan en bra rubrik är sannolikheten liten att läsaren ens börjar läsa din text. Tänk så här – i genomsnitt uppmärksammar åtta av tio personer en rubrik, men bara två av tio fortsätter att läsa texten. Vill du i din kommunikation nå nya och befintliga medlemmar måste du därför ha rubriker som verkligen väcker nyfikenhet att fortsätta att läsa. Kanske är det till och med mest effektivt att först formulera din rubrik, för att sedan utforma din text efter de löften du avger i rubriken. 

Här är 10 konkreta tips att tänka på:

1.
Rubriker som är 6-7 ord och 55 tecken långa får den högsta responsen. För lång rubrik gör att man tappar fokus, använd därför maximalt 10 ord.

2.
Rubriker ska innehålla – vanliga ord, ovanliga ord, emotionella ord samt effekt (power) ord.

3.
Vanliga ord är ord som du använder hela tiden. Vanliga ord ger den grundläggande strukturen, sammanfogar rubriken och skapar meningsfull läsbarhet. Vanligt förekommande ord bör utgör omkring 20-30% av rubriken. Exempel är – efter, och, hur, detta.

4.

Ovanliga ord är unika nog att få dina läsare uppmärksamhet. Dessa ord ger substans i din rubrik. En blandning av 10-20 % ovanliga ord i dina rubriker gör susen. Exempel är – faktiskt, lysande, mer, hjärta.

5.
Emotionella ord i dina rubriker lockar läsaren att fördjupa sig i texten. Undersökningar visar att emotionella rubriker är mer delade på exempel facebook. Du har en bra rubrik om 10-15% av orden i din rubrik är känslomässiga. Exempel är – underbar, värdefull, absolut, svårighet.

6.
Effekt ord (power) är oftast fraser som är kända för att få läsaren att agera. Dessa fraser inspirera till en känsla eller uppmaning. Bra rubriker har minst en effekt fras i dem. Exempel är – för första gången, betala ingenting, detta kommer att, vad händer om.

7.
”List rubriker” fungerar alltid eftersom dessa rubriker ger läsarna möjlighet att skumma dina underrubriker för att se om där är något att fördjupa sig i. Exempel – ”8 hälsotips som snabbt tar bort fettet på din mage”.

8.
”Hur rubriker” (How to) är populära och skapar gensvar. De är suveräna när läsaren söker information och vill veta hur man löser en uppgift. Exempel – ”Lär dig hur en magisk rundvisning kan ge 100 % konvertering”.

9.
”Gör som proffsen rubriker” blir mer och mer populära. Vi vill gärna veta att saker och ting fungerar innan vi agerar. Därför litar vi på – och vill gärna göra samma sak som – kompetenta individer som är bra på det dem gör. Exempel – Gör som din Personliga Tränare – träna HIIT 2 gånger per vecka”.

10.
En bra rubrik ska inte bara vara säljande, den ska även vara sökoptimerad. Se till att rubrikerna på dina hemsidor presterar bra på Google. Googles spindlar scannar av mängder av rubriker, med rätt sammansättning kan du få massor av gratis trafik.