Stories – sociala mediers nya fokus

Stories på Snapchat, Instagram, Whatsapp, Facebook och Messenger ökar femton gånger snabbare än vanliga feeds, enligt en ny undersökning.  

Sedan 2016 har spridningen och konsumtionen av så kallade ”Stories” gått upp med 842 procent, enligt en undersökning som Block Party gjort. Nästan en miljard användare skapar och tar idag del av ”Stories”, som är en typ av visuell kommunikation, där folk delar med sig av innehåll via rörlig bild.

Nästa år tror Facebooks produktchef, Chris Cox, att stories är på god väg att gå om det klassiska flödet på sociala medier. Techcrunch uppger att Whatsapp Stories har 450 miljoner dagliga användare, Instagram 300 miljoner och Messenger 70 miljoner.

Block Party uppger att Stories växer och har sedan 2016 ökat femton gånger snabbare än vanliga feeds, vilket nu har gjort att Facebook-grundaren, Mark Zuckerberg, börjat fokusera på att göra annonstillgången lika bra i Stories som i det vanliga flödet.

Flera av medierna fokuserar nu på att göra skapandet av Stories mer användarvänligt. Bland annat har Messenger flyttat kameran från navigationsmenyn till det övre vänstra hörnet, bredvid Stories som sprids via Facebook och Instagram.