3 tips till dig som vill starta gym – Casall Business Hacks #1

Går du i tankarna kring att starta ett eget gym? Här kommer då 3 viktiga tips att tänka till kring innan du drar igång verksamheten

Tipsen gör vi i samarbete med vår poddsamarbetspartner Casall Professional. Dagens 3 tips kommer från Stuart Lascelles, försäljningschef på Casall Professional.

Tänk koncept

Börja med att fundera ut vilka du vill nå ut till och skapa utifrån detta ett koncept som passar din tilltänkta målgrupp. Det är vanligt att entreprenörer inom träningsbranschen tänker att målgruppen är ”alla”, men det är idag mycket svårt att konkurrera på marknaden med ett koncept som riktar sig till en (för) bred målgrupp.

Läget är väldigt viktigt

Gör din hemläxa noggrant kring var du vill placera anläggningen och ta helst hjälp av proffs för att hitta bästa möjliga läge för din satsning. Till hjälp kring detta kan exempelvis vara din utrustningsleverantör, fastighetsägare, mäklare med flera. Det är lätt att tänka att läget behöver vara väldigt centralt, men så är det nödvändigtvis inte. Det finns många koncept som lyckas med andra typer av lägen. Läget kommer ha stor påverkan på framgången för din anläggning.

Merförsäljning boostar din business

När entreprenörer planerar sin framtida träningsanläggning så ligger fokus till största delen på huvudbusinessen, träning, men det finns andra inkomstkällor än medlemskap som kan bidra stort till intäkterna. Tjänster som personlig träning är ett sådant exempel. Men det finns även mycket som företag kan göra kring klädförsäljning, drycker, kosttillskott och workshops/kurser. Glöm inte att fundera till kring vilka extra affärsområden som verksamheten kan tjäna pengar på. Det är inte orimligt att bortåt cirka 20% av företagets omsättning kommer från merförsäljning, en väsentlig del av verksamheten med andra ord. Ta hjälp av dina leverantörer och samarbetspartners kompetens och erfarenheter från tidigare projekt.

Merförsäljning skapar en bättre ekonomi; kurser, Small Group Training-koncept, merchandise, dryck etc.

Fallgropar

När du tänker och planerar din framtida träningsanläggning så är det lätt att dras med i entusiasmen och kanske bortse från eventuella faror. Det är dock väldigt viktigt att kartlägga potentiella risker och vara medveten om dem i planeringen och budgeteringen. Några saker att undvika:

Glöm inte de befintliga medlemmarna!

I jakten på att växa medlemsantalet är det naturligt att fokus ligger kring nyförsäljning. Men glöm för all del inte de befintliga medlemmarna som du redan har ombord. Med nöjda kunder har du betydligt bättre förutsättningar för att lyckas locka till dig nya medlemmar.

Sätt rätt budget

Vissa entreprenörer gör misstaget att inte räkna noggrant på sin budget och kanske estimerar för hög försäljning och missar viktiga kostnader som kommer dyka upp på vägen. Stäm helst av er budgeten med era affärspartners så att ni har en så rättvisande bild av intäkter och kostnader som möjligt. Administrationen är en typisk ”fälla”, här gömmer sig många mindre kostnader, som över tid har inverkan på resultatet. Missa inte att budgetera för saker som bokföring, försäkringar, städning, service av träningsutrustning med mera. Avseende träningsutrustning, som är en av de största kostnaderna i verksamheten, är det viktigt att få en samlad bild av kostnaden för leasing/hyra och serviceavtal. Du vill inte att det dyker upp dyra merkostnader längs med vägen.

Inspireras av Casall Professionals produkter och tjänster: casallprofessional.com