Gymshark storsatsar på konsumentevents

Gymshark ökade sina intäkter med 15 procent år 2023 och grundaren Ben Francis säger att 2024 håller på att utvecklas sig till företagets bästa år någonsin.Samtidigt meddelar företaget att det ökar sin satsning på liveupplevelser och kommer att arrangera sina Lift the City-events på fler platser globalt under året.

Framgångssagan Gymshark är ett varumärke skapat av lyftare för lyftare och startades 2012 från Ben Francis garage i Birmingham, England. Sedan dess har det vuxit till över 900 anställda över fem regioner med 14 onlinebutiker och kunder i 230 länder.

Francis säger att trots en svår start på 2023, med kostnadskrisen, ökade intäkterna till 649 miljoner euro och EBITDA växte i linje med försäljningstillväxten. Företagets kassa förbättrades med 58 miljoner euro och Black Friday 2023 var den bästa försäljningsdagen i företagets historia.

Ny produktserie och större retailnärvaro

I år kommer Gymshark fortsätta att innovera kring både produkter och upplevelser. Som svar på kundkrav lanseras en premiumserie som kallas Everywear.

Gymshark-produkter kommer alltmer att finnas tillgängliga på centrala platser i storstäder. Den nya Everywear-serien lanseras exempelvis i den ikoniska Londonbutiken Selfridges.

En andra Gymshark-butik i London kommer att öppnas på Westfield Stratford City shoppingcenter som årligen har 34 miljoner besök. Detta följer på lanseringen av den första butiken på Londons Regent Street under 2022.

Gymshark på Regent Street

Det kommer också att finnas en pop-up-butik i New York under 12 månader och kläder kommer att finnas tillgängliga att köpa online i Dubai från våren tillsammans med en ”otrolig varumärkesupplevelse” som ska öppna där senare under året.

Satsning på events

Företaget expanderar även sin närvaro på upplevelsemarknaden, drivet av trenden av fitnessfestivaler riktade mot konsumentmarknaden.

Gymhars eventkoncept – Lift the City – hölls i Los Angeles och Manchester förra året och fler planeras i år på nya platser, där Miami är förväntas bli den största hittills. Dessa evenemang ger Gymsharks community möjlighet att samlas för att umgås, träffa atleter, delta i tävlingar och vara med i workshops.