Popstjärnan Dua Lipa tar sitt intresse för Pilates till nästa nivå och blir medgrundare och Chief Creative Officer i det amerikanska företaget Frame Fitness – en aktör som vill göra reformer-träning tillgänglig i hemmet. Samtidigt växer intresset för den klassiska träningsformen även i Sverige.
Frame Fitness, grundat av pilatesinstruktören Melissa Bentivoglio, lanserade sin digitalt uppkopplade reformer under pandemin och har snabbt fått spridning i hem, studios och hotell världen över. Nu ansluter Dua Lipa som co-founder och Chief Creative Officer, med uppdrag att utveckla varumärkets uttryck och skapa kampanjer som förenar design, välmående och musik.
”Att kunna träna med världsledande instruktörer hemma gör att jag ser fram emot mina pass – det sätter tonen för hela dagen,” säger Lipa i samband med lanseringen.
Frame Fitness säljer i dag en kompakt reformer för cirka 50 000 kronor och positionerar sig i samma premiumsegment som Peloton och Tonal. Med teknikstöd, design och ett växande online-community vill bolaget göra Pilates lika självklart i vardagsrummet som på studion.
Pilates på väg in i mainstream – men i flera riktningar
Att Pilates får ny stjärnglans internationellt ligger i linje med en växande rörelse även här i Sverige. I Sweaty Business Podcast avsnitt 175 berättade Strandhälsans delägare Lotta Peltoarvo och Jenny Harryson om hur de byggt verksamhet kring Pilates i snart två decennier – och varför intresset nu ökar markant.
”Många som hatar gym älskar pilates – samtidigt som idrottare, företag och även män i allt större utsträckning upptäcker nyttan med den här träningen,” sade Harryson i podden.
Medan vissa ser en utveckling mot boutique-studios och specialiserade koncept, öppnas samtidigt nya möjligheter i hemmet genom digitala lösningar som t.ex. Frame Fitness.
Om trenden är på väg mot studion, vardagsrummet – eller båda – återstår att se.
Men klart är att Pilates just nu rör sig snabbare än på länge, och att namn som Dua Lipa bidrar till att flytta träningsformen rakt in i populärkulturen.