Rickard Bertilsson arbetar som service- och installationschef på träningsutrustningsföretaget Eleiko sedan oktober 2020. På Eleiko är hans roll att leda serviceteamet, ett team som idag består av sju personer men som kommer att växa under året.
Teamets uppgift är att koordinera installationer och ta hand om teknisk kundsupport i samarbete med säljteamet. En stor del av Rickards roll är att tillsammans med säljarna besöka kunder och deras lokaler för att se vad som är tekniskt möjligt och komma med förslag på passande lösningar.
Rickards karriär började med studier som systemtekniker inom Mekatronik. Av en slump hamnade han senare inom byggbranschen i ett antal år innan det var dags för träningsbranschen och Actic. Här arbetade han som tränare, servicetekniker och senare projektledare inom etablering. Rickard har lång erfarenhet av projektledning och har installerat träningsutrustning sedan 2008.
– ”Jag finns både för att hjälpa kunden och är support för säljaren. Att vi jobbar som ett team är en trygghet för både säljare och kund. Vårt mål är att hjälpa kunden att bygga en komplett verksamhet, och då måste det fungera genom hela kedjan.”
Hur började ditt intresse för styrketräning?
– Mitt intresse för styrketräning började när jag spelade handboll. Redan när vi var juniorer i mitten på 90-talet började vi styrketräna som komplement till handbollsträningen, och sedan dess är jag fast.
Vad betyder styrka för dig?
– Att vara fysiskt stark för mig är att hålla längre, att inte behöva slita på kroppen i vardagen. Det handlar om att hitta balans i styrkan och använda den på rätt sätt – att utföra sitt arbete och vardagssysslor lite lättare.
Vilken är din favoritutrustning och varför?
– Jag gillar hederlig gymträning med fria vikter. Vår EVO-hantel är min personliga favorit med sitt sköna grepp och stabila känsla.
Varför ska man välja Eleiko som samarbetspartner/leverantör?
– Vi är ett ”litet” företag med stora ambitioner, och en av våra största styrkor på den svenska marknaden tror jag är vår starka lokala förankring och inhemska produktion. Man har större möjligheter att påverka över hela produktions- och logistikkedjan. Vi tar gärna emot feedback och input från våra kunder, som ligger till grund för vår produktutveckling. Vårt mål är alltid att hjälpa kunderna att hitta den bästa lösningen.
Vad kan kunderna förvänta sig av dig som kontaktperson? Vad är viktigt för dig att förmedla i kontakt med kund?
– För mig är det viktigt att förmedla trygghet till kunderna. Jag känner mig hemma i gymmiljöer, och det tror jag kunderna märker när de träffar mig. Jag har erfarenhet av det mesta som finns i ett gym, från att stå i reception till installation av ljud-bildsystem, golv, inredning och utrustning. Den helhetsbilden tror jag är viktig – det är en verksamhet man bygger, inte bara en lokal.
– Min spetskompetens är nog just min bredd, jag har jobbat med gym i snart 15 år och det är här jag känner mig hemma. Jag är en praktisk problemlösare och gillar variation. Att få vara ute hos kund är där jag gör störst nytta, jag förstår vad som är viktigt och vad de uppskattar och hoppas därmed kunna göra en vettig behovsanalys.
Vad tycker du är nyckeln till en lyckad träningsanläggning?
– En bra utgångspunkt är att analysera mottagaren – för vem bygger man gymmet? Vilka är kunderna? Detta är en bra riktlinje för att ta genomtänkta beslut kring planlösning och val av utrustning till träningsanläggningen.
Varför trivs du med att arbeta på Eleiko?
– Eleiko är familjärt och man har möjlighet att vara med och påverka, vilket är viktigt för mig. Ett mindre företag ger större flexibilitet, och man känner sig verkligen som en i laget här. Teamkänslan gör allt.
Vad ser du fram emot i vardagen?
– Mina fisketurer och filmkvällar med familjen.
När känner du dig riktigt nöjd?
– När jag får en återkoppling från en nöjd kund. När man får ett kvitto på att man tänkt och gjort rätt.
Någon oväntad talang du kan dela med dig av till läsarna?
– Jag kan springa oerhört snabbt baklänges – det kommer antagligen från att ”backa hem” när jag spelade handboll.