Corporate Wellnessjätten Gympass byter namn till Wellhub

Foto: Wellhub

Gympass byter namn till Wellhub, ett drag som signalerar en expansion bortom ”bara” träning.

I januari nådde Wellhub 2,6 miljoner prenumeranter och namnbytet visar att företaget framöver vill inkludera områden som mindfulness, terapi, näring och sömn i sitt erbjudand. Wellhub uppdaterar i samma veva även sin appupplevelse och kommer att erbjuda teambaserade utmaningar.

”Övergången till Wellhub avspeglar att vi strävar efter en mycket större marknad – inte bara fitness, utan att leverera en plattform för företagshälsa som kopplar anställda till de bästa partners inom alla välbefinnandets vertikaler – fitness, mindfulness, terapi, näring och sömn,” berättar Wellhub:s CEO och medgrundare Cesar Carvalho för Athletech News. ”Dessa ingår alla i en prenumeration utformad att kosta mindre än varje enskild partner.”

Bildkälla: Wellhub

”Omstöpningen harmoniserar vårt namn med storleken på vår mission: att göra varje företag till ett wellnessföretag.”

Företagshälsans i fokus

Wellhubs transformation sker under en tid när allt fler är engagerade i sin hälsa och där en holistisk hälsoapproach trendar starkt. Detta intresse har utvidgats till arbetsplatsen, där anställda (särskilt Generation Z och Millennials) har allt större krav på arbetsgivare stöttning avseende deras hälsa och välbefinnande.

Wellhub värderades sommaren 2023 till 2,4 miljarder amerikanska dollar. Företaget har ett nätverk av över 55 000 partners inom fitness, välbefinnande och hälsa. Över 15 000 företag prenumererar på plattformen och ger över två miljoner anställda tillgång till gymmedlemskap, boutique-träningsklasser och hälsotjänster inklusive näring, sömn och meditation.

”Våra prenumerationer prissätts upp till 50 procent lägre än marknadspriserna, vilket erbjuder en väldigt tillgänglig produkt utan att kompromissa med vare sig kvalitet eller utbud,” säger Carvalho. ”Resultatet för företagen är bättre produktivitet, lägre personalomsättning och lägre hälsovårdskostnader. Vår senaste forskning undersökte tusentals HR-ledare, och 90 procent sade att de såg en positiv avkastning på investeringar i välbefinnande.”