CrossFit Inc har nått en överenskommelse med sin långtida partner Reebok kring påstådda obetalda royalties relaterade till samarbetsavtalet som CrossFit hävdar har kostat organisationen nästan 5 miljoner dollar sedan 2010. Bolaget avslöjar också att de omstrukturerar hela CrossFit Games-upplägget av kostnadsskäl.
Som en del av royaltiesuppgörelsen har Reebok betalat CrossFit en hemlig summa, och företagen fortsätter sitt partnerskap, meddelar de i pressmeddelande.
– ”Alla partnerskap stöter på utmaningar från tid till annan”, kommenterar CrossFit:s VD Jeff Cain. ”Stora partnerskap lär sig av dem, övervinner dem och går stärkta ur processen. Vår gemensamma upplösning är en seger för CrossFit-tränare, affiliates och utövare”, avslutar han.
CrossFit och Reebok ingick ett 10-årigt licens- och sponsringspartnerskap 2010, vilket gjorde Reebok till titelsponsor för CrossFit Games och gav företaget licens att sälja CrossFit-brandade produkter och kläder.
Samtidigt rationaliserar CrossFit strukturen i kring CrossFit Games och nämner bland annat ohållbara kostnader, bland andra komplikationer, som anledning.
– ”Det är extremt dyrt [att vara värd för CrossFit Games],” berättade CrossFits grundare och ägare Greg Glassman för Morning Chalk Up. ”Titta på vårt arrangemang i Brasilien. Vi var på plats på samma ställen där de olympiska spelen hölls. Det kostade mig över en miljon dollar, och det som kom ut ur det var att två personer slutligen nådde The Games (finalerna i USA). Planen är att omstrukturera företaget, tona ned CrossFit Games, ändra tävlingens struktur till något som är mer hållbart och fundamentalt kommer att globalisera tävlingarna”, avslutar Glassman.
Nästa år kommer CrossFit Games och ”CrossFit Open” arrangeras som tidigare, däremot kommer ”CrossFit Invitationals” och ”Regionals” att ställas in.
I den fem veckor långa ”CrossFit Open”, där licensierade affiliates (boxar) låter sina medlemmar tävla mot varandra, kommer vinnarna bland herrarna, damerna och lagen från respektive land få en inbjudan till CrossFit Games i USA.
I tillägg, från november till juni, kommer nya CrossFit-partnerorganisationer att vara värd för 16 officiellt sanktionerade tävlingar, vars vinnare också kommer att få inbjudningar till Games.
Dave Castro fortsätter i sin roll som högste chef för CrossFit Games.
2018 års CrossFit Games hölls 1-5 augusti i Alliant Energy Center i Madison, Wisconsin.