Barncancerfonden – med idrottsevent som vapen mot cancer

Spin of Hope, Friskis & Svettis Hagastan.

Barncancerfonden är på rejäl frammarsch och är pionjärer bland svenska välgörenhetsorganisationer genom att använda idrotts- och sportevenemang som viktig del i strategin för att uppmärksamma sin verksamhet samt samla in pengar. Sweaty Business tog ett samtal med Eleanor Rendahl och Alexander Amprazis som är projektledare och ansvariga för idrottsevent på Barncancerfonden om dessa satsningar.

När Avdelning 8 på Karolinska sjukhuset, där cancersjuka barn behandlades, hotas av nedläggning går föräldrar och personal på avdelningen ihop och protesterar mot nedläggningen.  De bildar tillsammans den första i februari 1979 – Föreningen för barn med tumör och blodsjukdomar. Efter protester och stark opinionsbildning beslutas att de cancersjuka barnen får stanna. Snart bildas fler föreningar runt om i landet och 1982 bildar dessa tillsammans Barncancerfonden. Sedan dess har Barncancerfonden varit en starkt bidragande orsak till att de flesta barn som drabbas av cancer idag överlever samt att barncancerfrågorna lyfts högt upp i medvetandet hos allmänheten, media och beslutsfattare

Vad är Barncancerfondens syfte?

Vår vision är att utrota barncancer och vi har tre huvudändamål som vi finansierar: Forskning och utbildning, råd och stöd samt information/opinionsbildning. Till exempel var det i somras brist på vårdplatser och då var vi med och bidrog till att lyfta upp denna viktiga fråga högt upp i mediernas och politikernas agendor. Cancer idag är den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1-14 år, det är det många som inte känner till.

Vilka resultat har ert arbete bidragit med till inom området?

Idag överlever 80% av de drabbade barnen, till skillnad mot det omvända tidigare. Den största enskilda skillnaden är att även barn behandlas med cytostatika, vilket inte gjordes förr i tiden.

Hur finansieras er verksamhet?

Vi är helt beroende av donationer. Ungefär hälften av pengarna kommer ifrån privatpersoner och ungefär hälften från företag. Privatpersonernas bidrag består ofta i spontana gåvor, till exempel vid olika högtider, eller som månadsgivare. Företagsintäkterna kommer från enskilda bidrag vid exempelvis olika högtider, generellt sett är högtiderna viktiga perioder för hela branschen, eller via olika typer av partnerskap. Här kommer idrottseventen in i bilden där både privata bidrag och olika partnerskap bidrar till viktiga intäkter.

Varför satsar ni på sport och idrott?

Alexander: Jag har en bakgrund med att jag cyklat mycket samt studerat sports management och arrangerade ett 24-timmars spinningevent för Rosa Bandet 2007. Inspirationen kom från 24-timmarslopp i USA och Storbritannien. I det här fallet var det en väns mamma som hade drabbats av bröstcancer så vi var tre vänner som slog oss ihop och gjorde eventet som drog in 70 000 kr. Detta spann sedan iväg och utvecklades senare till det som idag är Spin of Hope. Det vi märkte i den resan var att cyklingen blev sekundär, det primära blev själva insamlingen.

Spin of Hope, denna supersuccé, hur kom den till?

Det var i princip samma konstellation som arbetade med Ride of Hope-konceptet som arbetade fram Spin of Hope. Genom att göra det till ett spinningevent samt banta ned tiden från 24 timmar till 12 timmar gjorde vi det enklare för träningsanläggningar att arrangera egna events. Det genomförs som en stafett där ett lag, bestående av 12 deltagare, ”köper” en cykel och varje deltagare cyklar en timma var. Alla pengar in går till Barncancerfonden. Första året, 2009, fick vi med 24 träningsanläggningar och samlade in en halv miljon kronor. 2017 hade vi ungefär 130 anläggningar som var med och de samlade in ca 6 miljoner kronor.

Vad är framgångsfaktorn?

Vi har fått till en effektiv modell där vi når målgrupper som vi inte hade nått med traditionella metoder. Alla events, förutom Ride of Hope, handlar i grund och botten om en slags franchisemodell där vi förser arrangörerna av lokala insamlingsevents med infrastrukturen för att smidigt kunna sätta upp egna events; betalningsstruktur, marknadsföringsmaterial med mera.

Vilka kan vara med?

Vem som helst kan delta i själva eventen och både träningsanläggningar och andra typer av företag kan arrangera. Vi har t ex cykelklubbar som är med och arrangerar events. De flesta får en happening som hela gymmet, klubben eller företaget kan kraftsamla till och skapa en relationsbyggande aktivitet.

Hur signar man enklast upp?

Spinofhope.se kan man läsa mer på och starta ett konto och fylla på sin information.

Vilka är fördelarna för arrangörerna?

Dels är det de mjuka värdena; att personalstyrkan samlas ihop kring en god och positiv sak och bygger starkare team sedan visar även anläggningen för medlemmarna att man stödjer en god sak. Dels lite mer hårda värdena handlar om att man har stor möjlighet att dra in extra trafik till anläggningen och i och med detta möjligheten att signa nya medlemmar. Spin of Hope är även en möjlighet att nå ut till omkringliggande företag och erbjuda dem och deras anställda att ställa på med eller, eller flera, lag i insamlingen. En klockren ”reason-to-speak”, helt enkelt. Vi skickar även ut ett presskit som anläggningarna kan nå ut till lokalmedia via.

Har ni några tips för att arrangera ett lyckat Spin of Hope?

Om man arrangerar för första gången kan det vara klokt att satsa på max 2-3 aktiviteter och fokusera på att dessa ska bli riktigt bra. Till exempel att få in lag, ha bemannat med bra instruktörer samt ha utlottningar varje timma. Se till att få grunden på plats så brukar det kunna bli bra, och glöm inte att ha roligt i salen! De som lyckas bäst är duktiga på att kommunicera via Facebook och Instagram.

Förutom Spin of Hope arrangerar Barncancerfonden Ride of Hope, Vitamin Well Run of Hope, Yoga of Hope samt Walk of Hope

Länkar:

Var med i ett av Barncancerfondens idrottsevent

Sponsra ett idrottsevent