Dags att attrahera fler nybörjare till ditt gym

Vi vet att 100 % av befolkningen regelbundet behöver röra på sig fysiskt men allt för få får den fysiska aktivitet som kroppen behöver. Är just ditt gym redo för att få fler Svenskar aktiva?

En nyligen genomförd Sifoundersökning visar att Svenskarna tillbringar uppemot 70 procent av sin tid liggande eller sittande, vilket placerar oss i världstoppen när det gäller stillasittande. En jättemålgrupp som skulle må väldigt bra av att söka sig till gymmet.

Få nybörjare väljer gymträning

Men gym har traditionellt svårt att locka till sig ”nybörjare”. Faktum är att på gym går mestadels de som redan är frälsta, de som har en helt okey kropp och som besitter en hel del kunskap om övningar, träningsprogram och goda matvanor. När gymmet blir en ”samlingspunkt för eliten” riskerar vi att många individer känner att ”de inte passar in”. Och vissa menar att gymbranschen spär på denna uppfattning – genom att i sin marknadsföring exponerat allt för vältränade individer. 

Vidare är utbudet i många fall tufft och utmanade – den glade motionären har helt enkelt inte kapaciteten att hänga med. Branschen fastnar lätt i att ta in nyheter som bara vänder sig till de som redan är frälsta. Även namnval av mycket av gymmens utbud kan vara saker som exkluderar målgrupper, att ta del av alla namn på pass och träningsmetoder kan vara ”ren obegriplig kinesiska” för många.

Svårigheten förstärks eftersom vi säljer en, i vissas ögon sett, ”osexig produkt” som kräver en dedikerad, aktiv insats fylld med svett och hårt arbete – det går inte att glida sig fram om man vill uppnå resultat. Detta innebär ett kunden utsätts för ett stadie av pain och alla beteendevetare vet att människan är mer motiverad av att ”undvika smärta” jämfört med att ”uppnå glädje”.

| Bildkälla: SATS |

En lösning kan vara att nischa din marknadsföring

Så hur ska vi minska tröskeln för en nybörjare att ta första steget in i gymbranschen? En lösning på detta problem kan vara att våga att satsa på nisch marknadsföring där du har separata budskap för specifika målgrupper. Nyblivna mammor, unga killar, nybörjare och kvinnor plus 60 år går inte igång på samma budskap. Genom nisch marknadsföring har du möjlighet att berätta för varje målgrupp exakt vilka fördelar de kan uppleva från era program. Du framstår som en specialist istället för en generalist. 

Kom ihåg att människor spenderar pengar på en produkt eller tjänst baserat på de fördelar som tjänsten levererar (snyggare kropp, starkare muskler, bättre kondition, mer energi) och inte de verktyg (cirkelträning, tabata, löparband, funktionell styrketräning) som krävs för att uppnå fördelarna. När du använder nisch marknadsföring har du mycket större möjlighet att tilltala den specifika målgruppen direkt och ge dem de fördelar de vill uppnå. Till skillnad från massmarknadsföring som oftast blir en lista på dina verktyg typ – ”Vi erbjuder Body Pump, Styrketräning, Yoga, Fria vikter, PT och Bastu”.

Bli en kunskapsorganisation

En annan anledning till att inte fler nybörjare sätter sin fot på gymmet kan vara att de inte inser behovet. Dagens samhälle sätter inga krav på att man måste prestera fysiskt. Vi tar bilen, rulltrappor, spenderar dagarna framför en datorn eller annan skärm, vi beställer mat genom drive-thru utan att behöva lämna bilen och bokar semesterupplevelser på all inclusive där vi inte behöver lämna hotellområdet. Samhället kräver en minimal fysisk prestation vilket gör att det är lätt att tänka ”men det här funkar ju bra, varför ska jag behöva bättre kondition och starkare muskler”.

I marknadsföringsvärlden har det i åratal pratats om Unique Selling Proposition (USP). Det gäller att vara tydlig och svara på frågan – varför ska din potentiella kund välja att köpa dina tjänster istället för dina kollegors inom samma geografiska upptagningsområde? Som gymägare behöver du analysera vad den primära målgruppen önskar att verksamheten ska erbjuda men som inte till fullo finns att tillgå från de närmaste konkurrenterna.

Tänk då på att alla dina intressenten känner inte till alla fantastiska fördelar med en hälsosam livsstil. Bygg därför upp en USP som bygger på kompetens – och se till att ditt gym blir en seriös kunskapsorganisation. Med förmågan att verkligen utbilda nybörjaren inom alla fördelar med en kropp och själ i finfin form.

Erbjud givmilda garantier

Slutligen är rekommendationen att använda givmilda garantier bakom alla era program. Genom att garantera att leverera resultaten av det som du lovande i din marknadsföring tar du bort alla risker från nybörjaren och placerar dem på dig själv. Detta är förmodligen det mest kraftfulla sättet att omvandla en intressent till en betalande kund.

Exempel – ”Det bästa med detta programmet är att du har inget att förlora, om du inte uppnår a, b och c får du alla dina pengar tillbaka”. Jag vet att detta kan låta skrämmande men det bygger enorm trovärdighet, ökar svarsresponsen drastiskt och kan i många fall vara den del som gör att nybörjaren verkligen agerar och tar steget in till ert gym. Och kom ihåg att garantin inte är ensidig utan kunden måste leverera förutbestämda aktiviteter för att den ska gälla.

Vad gör just ditt gym för att locka in fler nybörjare till gymmet?