Efterfrågan viker: Peloton Pausar produktionen och senarelägger produktlanseringar

Pelotons enorma pandemitillväxt började avta under 2021, och det verkar som att trenden fortsätter in i det nya året. Enligt en ny CNBC-rapport har Peloton beslutat att tillfälligt stoppa produktionen av sina uppkopplade träningscyklar och löpband på grund av en svag efterfrågan från konsumenterna.

Med hänvisning till en konfidentiell intern företagspresentation, rapporterar CNBC att Peloton kommer att pausa produktionen av sin originalcykel under februari och mars. Företaget stoppade produktionen på sin premiumcykel – Bike Plus – i december och har tydligen inga planer på att starta om den produktionen förrän tidigast juni.

Den nyare löpbande, Peloton Tread, som lanserades förra året, kommer också att pausa produktionen i sex veckor från och med nästa månad. Föga överraskande har Peloton enligt uppgift inte heller några planer på att tillverka några Tread Plus-maskiner under räkenskapsåret 2022. Företaget slutade tillverka nya Tread Plus-maskiner efter att Consumer Product Safety Commission återkallade enheten efter rapporter om flera skador, och i ett fall, dödsfall av en litet barn.

Problemen sträcker sig även till den kommande produkten Peloton Guide. Produkten, som presenterades i november, var avsedd att vara ett kamerabaserat styrketräningssystem för 495 USD som kopplades till en användares TV och levererades med ett pulsarmband och en fjärrkontroll. CNBC citerar återigen interna dokument som visar att produkten hittills inte har väckt så mycket intresse från konsumenterna. Peloton Guide förväntades lanseras i början av 2022, men nu verkar det som att den kanske inte kommer att lanseras förrän tidigast i april.

CNBC:s ursprungliga rapportering antydde att Peloton stoppade produktionen eftersom att de hade överskattat konsumenternas efterfrågan på deras produkter och missbedömt människors önskan att återvända till in-person-träning – ett faktum som företagets vd John Foley erkände under sitt senaste investerarsamtal i november.

Resultatet blev således fulla lager med Peloton-produkter. Under pandemins tidiga dagar var Pelotons största problem dess kamp för att möta den enorma efterfrågan som fanns, vilket resulterade i månader långa fraktförseningar som företaget spenderade miljoner på att åtgärda. I december 2020 köpte Peloton upp Precor för över 420 miljoner dollar. De spenderade sedan ytterligare 400 miljoner dollar för att bygga en fabrik i Ohio.

Det kan vara frestande att se på Pelotons utmaningar som en fingervisning för hela den uppkopplade träningsbranschen – och det är utan tvekan som så att många tillverkare av uppkopplad träningsutrustning har följt Pelotons ”manual”. Men uppkopplad träning är här för att stanna. Experter tror att i likhet med distansarbete, kommer människor sannolikt att anta en hybridmodell för att träna både hemma och på gymmet. Peloton, som fortfarande är ledaren, möter ökad konkurrens från rivaler som Tonal, Echelon, Hydrow och Mirror.

Här i norden SATS träningskedjan SATS på sitt egna koncept – Mentra by SATS.

För Peloton återstår frågan hur de anpassar sig till den nya post-pandemiska verkligheten. Pelotons nästa resultatsamtal är planerat till den 8 februari, men resultaten från förra kvartalet var oroande. Även om Peloton behöll 92 procent av sina årliga prenumeranter, rapporterade företaget en nettoförlust på 376 miljoner dollar. Försök att dra ner 400 dollar på priset på den ursprungliga Peloton-cykeln i augusti verkade inte heller hjälpa till att stärka efterfrågan.

En annan CNBC-rapport från tidigare denna vecka noterade också att Peloton arbetar med ett konsultföretag för att potentiellt minska basen av anställda och se över kostnadsstrukturen, samt lägga till leverans- och monteringsavgifter för sina cyklar och löpband. VD John Foley bekräftade dessa uppgifter i ett blogginlägg och poängterade att även om han såg uppsägningar som en sista utväg, behövde företaget omvärdera sin organisationsstruktur och överväger för närvarande flera alternativ.