Uppladdningen inför den andra upplagan av #BEACTIVE DAY, den europeiska kampanjen som hyllar träningsglädje och vikten av träning och som uppmuntrar människor att aktivera sig är nu i full gång. Mer än 17 nationella organisationer planerar redan för kampanjer i sina respektive länder för att visa hur viktig fitnesssektorn är för människors hälsa och välbefinnande.
BEACTIVE DAY, som går av stapeln den 23 september, är ett initiativ från tränings- och hälsobranschen och representerar ett samarbete mellan EuropeActive och dess nationella organisationspartners, som under European Week of Sport (23-30 september) kommer vara värd för tusentals kostnadsfria evenemang och aktiviteter utspridda över hela Europa på olika platser som hälso- och fitnessklubbar, arbetsplatser, utomhusanläggningar och många fler platser.
Nyckelaktörer inom branschen, såsom hälsoklubbar, fritidscenter, digitala leverantörer, klubboperatörer och tränare uppmuntras att anordna evenemang med fokus på främjande av fysisk aktivitet för att få fler människor mer aktiva, oftare, men också att hjälpa till att en aktiv, hälsosam livsstil ska bli en politisk prioritering i hela Europa. Deltagandet är öppet för allmänheten, oavsett ålder, kön eller socioekonomisk bakgrund, eftersom kampanjens kärnmål är att dra nytta av fördelarna med fysisk aktivitet och sprida #BEACTIVE-budskapet över hela samhället.
Mariya Gabriel, EU-kommissionär för innovation, forskning, kultur, utbildning och ungdom, kommenterar kampanjen:
– #BEACTIVE DAY-kampanjen är ett underbart exempel på hur våra partners kan bidra till framgången för Europeiska kommissionens European Week of Sport. Jag blev imponerad av resultatet av förra årets #BEACTIVE DAY och ser nu mycket fram emot att se den ta ytterligare fart i år. Med EuropeActive och dess aktörer går vi samman för att uppmuntra européer att vara mer aktiva, för att förbättra deras allmänna hälsa och välbefinnande och för att få ut det mesta av vår HealthyLifeStyle4All-kampanj!
EuropeActives VD Andreas Paulsen kommenterar:
– Jag är stolt över att se #BEACTIVE DAY-kampanjen köras igen 2022 med det tydliga fokuset att bli det viktigaste årliga firandet och bidraget från tränings- och hälsobranschen under European Week of Sport. Jag skulle vilja att tacka våra nationella partners, såväl som alla viktiga intressenter inom träning, för deras engagemang och kreativitet för att göra detta evenemang till verklighet i mer än 17 olika europeiska länder.
Läs mer om eventet här.