Fem norska träningskedjor slår sig ihop i ny konstellation för att möta konkurrensen

Investmentbolaget Credo Partners inleder samarbete med flera träningscenterkedjor i Norge för att bilda en ny konkurrenskraftig gruppering. Den nya koncernen kommer vid uppstarten driva 64 fullservice- och expresscenter skriver norska branschsajten Treningsindustrien.

Credo Partners investerar tillsammans med grundarna av Toten Treningssenter, Trento, Trimhuset, Sprek365 och Nr1 Fitness i vad som ska bli en ny topp tre-aktör inom träningsbranschen i Norge, enligt ett pressmeddelande. Omsättningen förväntas ligga på cirka 260 miljoner NOK fördelat på cirka 50 000 medlemmar. Credo Partners blir majoritetsägare i bolaget med en 60%-ig ägarandel.

Samtliga grundare är också involverade som nyckelpersoner och aktieägare i ett gemensamt ägt holdingbolag. Tillsammans ska partnerskapet utveckla gruppen till en solid plattform med ännu större fokus på kompetens, välmående och hållbarhet.

Genom både nyetableringar och genom att koppla ihop flera likasinnade entreprenörer och högkvalitativa koncept är ambitionen att bli en rikstäckande leverantör av kvalitativa träningsupplevelser.

Ingen brådska att förändra

I ett första skede ska de olika verksamheterna fortsätta att verka under sina nuvarande varumärken.

– Vi verkar med en planeringshorisont på plus minus fem år – och det brukar ta 18 månader innan vi gör några större drag, kommenterar Victor Evensen, partner i Credo Partners till Treningsindustrien.

Victor Evensen – Bildkälla: Credo Partners

Ägarna till de fem kedjorna har fått betalt för sina ägarandelar, men har återinvesterat merparten i det nya gemensamma bolaget. Alla de ursprungliga grundarna kommer att bidra till den nya konstellationen, samtidigt som de utvecklar sina respektive ”tidigare” kedjor.

Vad som blir ett möjligt namn på en ny kedja inte beslutat. Även om grundbultarna är på plats kommer det diskuteras vidare hur mycket och hur snabbt integrationer ska genomföras och synergier ska tas ut.

Det som är uppenbart är att harmonisering av medlemssystemen och andra lågt hängande frukter kommer att vara första prioritet.

– Vi består alla av bra verksamheter som tjänar pengar, det här är inget turnaround-case. Synergierna ska ge oss lägre kostnader och samtidigt ge medlemmarna ett bättre erbjudande. Det är dags för branschen att hitta varandra och bygga större värde, säger Trygve Amundsen, koncernchef Nr1 Fitness.

Trygve Amundsen – Bildkälla: Nr1 Fitness

Branschdrivet initiativ

Det är just Trygve Amundsen som varit drivande för att få till ett större samarbete – något han också bekräftar till Treningsindustrien:

– Ja, det var vi som startade samtalen med Credo. Jag har jobbat medvetet med det här i många år och äntligen har vi nått vårt mål med en investerare som är bra på just detta, säger Amundsen.

Konsolideringen tilltar

Konsolideringen på den norska marknaden ökar takten rejält i och med den här senaste affärsuppgörelsen. Innan sommaren meddelades det även att kedjorna Aktiv365 och Family Sports Club går ihop i en ny konstellation. De två kedjorna fick i och med detta totalt 60 center och cirka 80 000 medlemmar. Denna konstellation har ett extra starkt fotfäste i Norges näst största stad, Bergen, med 12 träningscenter och dryga 15 000 medlemmar.