Idag presenterar Friskvårdsföretagen sitt nya namn. Efter 21 år som Friskvårdsföretagen blir det nu Active Sweden. Namnbytet markerar en nystart för organisationen.
I samband med det nya branscheventet Perforum presenterade Friskvårdsföretagen idag sitt nya namn – Active Sweden. Med det nya namnet vill organisationen samla hela branschen och lyfta värdet av rörelse för alla.
– Namnbytet markerar inledningen på en ny era för branschen och för våra medlemmar. Vi ser fram emot att nå ut till ännu fler och bidra till att göra träning till en del av vardagen för alla åldersgrupper. Livsstilsfrågor och värdet av fysisk aktivitet och rörelse är avgörande framtidsfrågor, säger Katarina Andersson, ordförande för Active Sweden.
Namnet och logotypen är framtagen av Relativt Kommunikationsbyrå. Designen ska spegla träningens roll i Sverige.
– Det här var ett jättespännande uppdrag att få arbeta med. Vi ville få till ett namn och varumärke som fungerar väl i en internationell kontext, men samtidigt behålla en stark nationell identitet. Logotypen är uppbyggd som en visuell rebus. Taket på T:et i ordet Active är nedsänkt för att på så sätt bilda den svenska fanan i gult mot blått. Texten i logotypen är framåtlutad för att visa på rörelse och aktivitet, säger Andreas Lindén, varumärkesstrateg på Relativt Kommunikationsbyrå.
Implementeringen av det nya namnet och den nya profilen kommer att ske succesivt under resten av året.